Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Installera trådlöst bredband

Installera trådlöst bredband

Ska göra det i helgen. Men vad ska man tänka på? Har aldrig gjort det tidigare, men som glad amatör tvekar man ju inte Har förstått att man bör kryptera så att ej någon annan kan surfa på min uppkoppling. Nedan är vad som står om modemet på Glocalnets hemsida. Ska ha 8 Mb.

Trådlöst modem
Ett trådlöst ADSL-modem med inbyggd router. Modemhyra 0 kr*.
Bindningstid 12 mån.
Endast frakt 99 kr tillkommer.

Några av modemets specifikationer är:
Stöd för standarden ADSL/ADSL2+, vilket möjliggör hastigheter upp till 24 Mbit/s
Möjlighet att ansluta upp till fyra datorer direkt till modemet via en 4-portars switch (10/100 Mbit/s Ethernet)
Brandvägg
NAT-översättning
WiFi, en trådlös accesspunkt som stöder standarden 802.11g (upp till 54 Mbit/s) och 802.11b (upp till 11 Mbit/s)
Kryptering via WEP (64 eller 128 bitar) eller WPA
Antal svar på detta inlägg: 7
observera att du har en brandvägg till i adslmodemet

Jag kör med F-secure och där ingår en brandvägg. Antar att man inte kan köra med båda. Vilken använder man, är bäst? Uppdateras den i modemet?
För det mesta behöver du inte göra någonting alls,annat än att skriva i nyckeln för inloggning för det trådlösa nätverket. Tror att din nyckel sitter på undersidan av ditt modem/router. Starta din dator,sök efter det trådlösa nätverket, namnet står också på undersidan av routern/modemet.Skriv i nyckeln och sen ska det bara vara att köra.
Lycka till.
Annons
Om man bara ska använda datorn via kabel och ej via det trådlösa. Finns det något enkelt sätt att hindra andra från att komma åt mitt trådlösa bredband? Istället för att kryptera. Kommer att använda det trådlösa när jag någon gång i framtiden skaffar bärbar dator.
(fel inlägg)
Det brukar finnas under inställningarna om du vill ha wireless aktiverat eller inte. På min Zyxel G-2000 är det en liten bock i en ruta.
Tackar för hjälpen!! Trådlösa frånkopplat.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem