Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Knappar på tangentbord

Knappar på tangentbord

Godmorgon alla morronpigga.
Har en undran ang. lite knappar på tangentbordet: Till höger om F12 är det sysRq vad är det å hur kan jag använda den/det? Sen Scroll Lock å Pause/Break undrar jag också över?
Prt Scm har jag fått förklarad av Joanna på ett mycket bra sätt.
Tack på förhand.
Antal svar på detta inlägg: 7
Jag googlade lite så här på morronkvisten.
SysRq infördes av IBM på det tidiga 1980-talet för att ta fram en kommandoprompt i något numera bortglömt program. Den fyller idag ingen som helst funktion i de flesta program, men har hängt med på tangentbordet in i våra dagar.

Scroll Lock är en tangent som återfinns på så gott som alla tangentbord till persondatorer. Användes tidigare för att styra bläddringen (rullningen) av text på tangentbordet. I windowsmiljö har den begränsade funktioner, men används i vissa program.

Paus. Ett ofta använt engelskt låneord för det svenska ordet paus

Break.Ta paus. Have a break, take a break, har även i svenska språket börjat användas i detta sammanhang. Break byts ibland även ut mot uttrycket time out.
Tack ska du ha Joanna!
Ännu ett ypperligt svar i denna arla morronstund.
Finns tydligen mer än jag som e tokiga nog att sätta sig framför datorn innan man ska till jobbet.
Hade jag inte datorn så vet jag inte vad jag skulle gjort. Frun säger att hon ser ryggen mer än resten på mig ha ha!
Pova att Googla på dessa ord så hittar du, ex sysRq
http://en.wikipedia.org/wiki/SysRq
SysRq, SysReq or Sys Req (short for System Request) is a key on keyboards for PCs that has no standard use. This key can be traced back to the operator interrupt key used on IBM 3270-type console keyboards of the IBM System/370 mainframe computer, which was used to cause the operating system such as VM/370 or MVS to allow the console to give input to the operating system.
Alltså fyller den ingen funktion enl detta idag. Förutom funktionen Print Scr
Sannolikt inte de andra två knapparna heller för en normalanvändare iaf. Scroll lock används som Entertangent i polisens anmälningssystem och som inte har förändrats sedan tidens början.
Annons
Här är en gammal tråd som jag tänkte länka in på Forumet. Men jag vet inte
hur man gör. Kan man få en lektion. Jag kan bara kopiera!!

Använder ni tangentbordet
leiake
------------------------------------------------------------------------------
--
2007-10-20 16:44 Sitter här och tittar på mitt tangentbord. Jösses!! Så mycket knappar.!!

Använder ni alla finesser. Jag räknar till 22 knappar som jag aldrig vidrört.
Ha,ha!! Nu hittade jag 15 till. Detta är osannolikt. Snacka om " overpace ".

Nästa gång jag köper tangentbord, så fattar jag "zero "

Jag menar att det blir så mycket av det goda så man " bryr " sig inte.
Nu kan jag länka en fil. He,he!!

http://www.internetstart.se/forum/las.asp?id=58285
Herre jösses min skapare. Här sitter man med ett sketet Compaq t-bord, köpt på Gubbdagiset för en hundring . kan ni tänka er jag räknade till 120 knappar. ´Tro´t eller ej, räkna själv dina tangenter. Du kommer att bli förvånad !!
Har 2st inkopplade till samma dator, ett trådlöst (Microsoft) med 129st knappar och ett trådbundet (Zboard) med 154st knappar.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem