Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Installations problem Win XP

Installations problem Win XP

Hej och god fortsättning på er IS:are.
Nu när julen är över ska jag ta och försöka få igång era hjärnceller lite.

Så här ligger det till!
Skulle ta och formatera om min "burk" men när jag hade formaterat och skulle börja lägga in filerna så började jag få meddelande om att filen inte kunde kopieras ordentligt.
Detta fel får jag med olika skivor och olika versioner av XP.
har dessutom testat på flertalet hårddiskar.
vad är det för fel?
Sista tre gångeran så fastnade jag på filen: dvdplayer.exe om det nu skulle ha nån betydelse i felsökningen!

Datorer är bra........................... så länge de fungerar!

Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: 1 2 Nästa »

Jag skulle installera en dator häromdagen och fick kopiringsfel, då var det CD-spelaren det var fel på.

/Claes
Ja jag misstänkte nästan att det skulle kunna vara den, men jag ville inte att det skulle vara denb då den är såå bra, men men får väl ta och köpa en ny!
Återkommer om det var det som var problemet!

// Noflo
Vet nu inte om detta har med saken att göra, men jag som alltid är överförsiktig på gränsen till korkat brukar alltid radera hårddiskarna med något program vid ominstallation av Windows...
T.ex Killdisk http://www.killdisk.com/ som finns som gratisversion i en enklare variant.
Då vet jag att allt som funnits på disken innan blir överskrivet och inte kan "störa" den nya installationen - vilket jag inte har en aning om ifall det faktiskt är tekniskt möjligt att gamla filer kan störa de nya - men det känns bättre och säkrare.

En ominstallation av Windows är ju annars bara som att spola ett inspelat kassettband till början för att börja spela in på nytt, över det gamla...

Men i och med att du testat med flera olika diskar och olika versioner av xp så verkar det kanske lite väl långsökt...
Annons
Var idag och köpte en ny brännare men det verkar inte vara den som var felet, kan vara som så att den gamla förstörde skivorna så jag ska kolla om jag kan få tag på en ny skiva imorgon, återkommer med mer info!

// Noflo
Vad är det för dator som du försöker installera på?
hur många installationsskivor har du Noflo??

fastnar den på olika ställen i kopieringen.?
kolla så du inte har ett värmefel.
och att du har rätt drivrutiner om du kör s-ata

Noflo !
Jag hade för några veckor sedan ett liknande problem på min fasta dator. Jag har en CD- och en DVD-brännare. . Och plötsligt hittade datorn inte DVD´n när jag startade datorn. . Jag trodde precis som du skrev att DVD´n hade pajat. . Men som tur var så var det inte så.
Utan jag hade någon dag tidigare satt in ytterligare ett ram-minne på moderkortet. . Och förmodligen hade jag kommit åt och rubbat "flatting-kabeln" från moderkortet till DVD-brännaren. . Kabeln hade inte alls lossnat men uppenbarligen blivit "rubbad" lite. . När jag tryckt in kontakterna i båda ändarna på kabeln så fungerade allt helt ok igen.
I ändan på ram-minnen finns ju små hakar som ska snäppa in och då vet man att minnet blivit rätt installerat. . Med för "flatting-kablarna" finns inget liknande.
Har läst alla inslag om XP på denna sida och jag känner igen mig... Jag har formaterat om datorn ett par ggr, första gången så var det helt omöjligt att lägga in XP igen. Jag fick låna en XP av min fd datalärare men vi körde med mitt serienr.

Inte ens han lyckades, han körde med smartdrv och allt men ändå inte. Sen testade jag bara av ren händelse att först lägga in Win98 först och allt funkade, och sen satte jag i min XP och då frågade den direkt om jag ville installera det.

Så nu har jag kört med det varje gång.
Anledningen om varför jag frågar vilken dator du har, är om du har en lite äldre maskin, så kan det vara så att ditt moderkort inte stödjer XP. Det är därför som det som Bandit skriver om, kan fungera.
Jag har råkat ut för samma sak själv, då jag installerade xp på en hempc av fabr Siemens. Sedan rasade moderkortet och byttes ut till ett annat som inte var kompatibelt med XP och då gick det inte att installera.
Det här är ju ett par år sedan nu, så det kanske inte är aktuellt med detta fel.
Du kan ju testa att göra en FAT-partition för i386-katalogen och köra installationen därifrån. D v s om du kan kopiera den dit. :/

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem