Onsdag 17 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Varning SP2 till XP

Varning SP2 till XP

Nu har jag instellerat SP2 i XP på två st datorer med samma problem.
Den första var ett splitter ny dator utan en massa program. Det som hände var att det inte gick att få igång den nya datorn efter uppgraderingen. Det enda var att formatera och börja om.

Sedan provade jag igen på en ett år gammal burk, samma fel här. Efter SP2 så går det inte att få igång datorn, den bara fryser fast vid uppstart. Inget sätt att få igång den fungerar, inte ens systemåterställning.

Antal svar på detta inlägg: 9
Hej Folk , eller skall jag kalla dej Börje,
Det är onödigt att öppna en ny tåd för samma spörsmål som du tog upp i den förra. och samtidigt byta alias.
Om du håller dig till ett alias så vi vet vem som man diskuterar med..

jag föreslår att vi fortsätter din tråd här
mvh Göcke moderator IS


en reflektion som man får är att du har gjort något galet
eftersom du har problem redan med två maskiner.
själv så har jag installerat åtskilgt många fler utan att råka ut för just detta
hur uppgraderade du, via nätet eller via hemtagning av
hela sp2 för sysop.
mvh/göcke
Hej Börje/Folk
Har du flera RAMminnen och i så fall vilka och vilka storlekar.
Det vanligaste felet med att den fryser vid uppstart är krångel med minnet.

Kolla det
Jag har faktiskt haft exact samma problem med Microsoft automatiska uppgradering.
Datorn fryser vid uppstart efter install av servicepack 2.
Så denna varnar jag för.
Datorn har fungerat klanderfritt innan SP2.
Det var ny installation innan jag lyckades få igång den igen.

Mikael Vanheden
Annons
Hej!
Jag har beställt skivan med SP2 från microsoft, för det skulle ta 6 tim att ladda ner med modem.
Nu har jag läst om olika problem här och undrar om det är något jag ska tänka på när skivan kommer och jag ska installera?

När jag nu inte är ett dataproffs, så kan det kanske vara bra att få reda på tips och faror innan man börjar.
Hoppas på er hjälp.

Muggeby
Det jag inte förstår i samanhanget är vad som ni har gemensamt.
en sak är det ju att varna att det uppstår problem, det andra är att hjälpas åt att lösa problem, men då måsste det vara uskiljningslöst att man delger andra upplysningar som kan hjälpa till att lösa problemen.
Om ni har följt mej och rob bland andra så ställer vi gärna upp och grundar på vad som kan vara felet,
men att bara ropa att det låser sig löser inga problem.
vi behöver lite mer om själva händelseförloppet av installationen, vilken hårdvara osv.
Det är helt elementära regler vid felsökning.
datorer är helt rudis de gör bara det de blir instruerade till att göra så går det snett så måsste man backa och analysera.
eller är det så att ni har avbrutit installationen på grund av
tidsbrist eller att ni tycker att det tog för lång tid?
Ge oss lite upplysningar det hjälper både oss och andra.
tex hur långt i installationen kom ni osv.
sen förutsätter jag att ni har skarpa och regade XP och inga
halvinstallationer , för då har ni problem, även om det finns
de som lyckas gå runt detta också.

sen till Muggeby, du gjorde det enda rätta i mitt tycke.
att beställa en cd från M$ garranterar att du får med innehållet, får du problem med installationen så bör M$
hjälpa till.

I mitt tycke så borde M$ ha sänt ut cd´n till alla som har
aktiverat packetet automatiskt.
Men det är inget de har lärt sig på alla åren, att följa upp
sina åtaganden som de lovar brett om rinner ofta ut i sanden.

Okey ge oss de upplysningar som kan hjälpa andra att inte få taskiga uppgraderingar.

mvh / göcke
Jag undrar om de har gjort virus sökningen och ven använt ad-aware eller andra liknande program för att rensa datorn innan. eller om de har ett virus program som ligger i bakgrunden och krånglar
Jag är ju inte heller något dataproffs även om jag är en flitig användare av dom.
Jag har laddat ner SP2 till 4 av mina datorer 2 PRO och 2 HOME. Jg har följt med i installationen och gjort det som föreslagits hela tiden.
Jag har inte märkt något problem med någon av burkarna efter detta. Det enda jag gjort efteråt är att avaktivera nya brandväggen. Jag kör Norton internet Security i alla burkar och har dessutom brandvägg i min router, så jag tycker den nya brandvägggen var lite för mycket.
tilläggas bör kanske att jag kör bara med lincensprogram, inga crackade/stulna grejor nånstans.
Det enda jag inte får riktig kläm på är det senaste servicepacket till IE. Jag kör IE 6.0 i alla burkar, men det verkar inte nåt nåt servicepack till det i samband med
Xp SP 2, eller ?
Hej Rob, har samma funderingar och att de inte kan återställa
ser skumt ut.
Jag kollar dessa två hints fråm M$ i vanliga fall och de har löst det mesta av problemen. eller att vänta med installationen.
avinstallation av felaktig uppgradering
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;ln;875355

k&#
228;nda device som kan skapa problem
http://support.microsoft.com/?kbid=883775&product=windowsxpsp2

d
et senaste om XPsp2
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;ln;835935

allt ligger under
installera servicepack2
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=fh;[ln];xpsp2getins
tall

och sedan så skall installerade virusskydd och andra program som brandvägg autostartande serverprogram avinstalleras ( göras inaktiva ), usb anslutningar såsom minnen och externa diskar bör inte vara med.
kolla drivrutiner till trådlös prylar såsom möss och tangentbord hos tillverkaren.
Har ni videoprogram som kollar webbcameror så stäng av dem, de gör så att maskinen vrålhänger om de startar upp
och vill komma åt nätverket innan maskinen har startat upp
fullt ut.

Jag har inte tagit med allt, men det kan ge en fingervisning av vilka problem jag har stött på. men det går att komma runt om man gör rätt. och förbereder sig före.
genom att kolla drivisar och stänga av residenta program
eller rent av avinstallera dem.

mvh / göcke
Hej på er.
En simpel sak som jag har råkat ut för i samma sammanhang är att det blir någon konflikt med usb-enheterna och då "fryser" datorn vid uppstart. Det här har inträffat ett par gånger för mig i samband med uppdateringar av windows. När jag väl kom underfund med detta så var det bara att rycka ur den trådlösa musen och den skanner som jag har på usb-porten och byta plats med dem och sedan så funkar det.
Kostar inget att testa detta

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem