Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Webkamera

Webkamera

Jag har kommit på en smart grej,men för att gå vidare med det så behöver jag veta vad man behöver för att sätta upp en webkamera på ett ställe utomhus.
Det finns tillgång till el men ingen dator där.
Det är vid alla pappersåtervinnarställen jag funderar på.

Då kan man ju gå ut på nätet och kika om det finns plats vid dessa behållare som nästan alltid är fulla.
Samt att de ansvariga kan se hur det ser ut och ev.kanske i bästa fall kan skicka dit en bil och tömma.....om det går.


Förstod någon nu hur jag menar?
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: 1 2 Nästa »

Det är nog så att det är olagligt att sätta upp en övervakningskamera utan tillstånd
Jag menar naturligtvis att man ska ge de ansvariga ett förslag på detta och hoppas att det kommer över hela sverige.
Jag tänkte inte kosta på något sådan själv.
Det skulle ju även spara på miljön med mindre resor till och från insamlingen samt ett gladare samhälle.
Att montera en nätverkskamera är inga konstigheter. Däremot tror jag länsstyrelserna skulle ha vissa invändningar. Tror aldrig de skulle ge tillstånd till övervakning av allmän plats för att folk inte orkar titta efter själva på plats. Inte med nuvarande lagstiftning iallafall. Jag har också lite svårt att se nyttan även om jag också är lat.
Annons
Vore väl en bra ide... skulle monteras så man kunde se att folk sorterade rätt också. Vissa tycker det tydligen är svårt.
det som krävs är en kamera med trådlös överföring , och som redan finns en hel del av. nyligen så fick ju inte sopspionerna fotografera de som
sorterade fel osv,. så tipset är nog i malpåse som flera nämner här.
Göcke: vad är priset på en kamera med trådlös överföring och vad behövs mer?
Nu kan du ju inte använda enbart en vanlig trådlös kamera som t ex Axis 207MW utan du måste ha en trådlös analog videotransmission eller trådlös IP-överföring. Du behöver överföra bilderna till en plats där du har internetaccess.

Priser varierar på vilken kamera man vill använda, det är ju t ex en fördel om den seri mörker så IR-belysning är att rekommendera om inte platsen är upplyst av t ex gatubelysning. En analog kamera i väderhus med värme skulle väl landa på ca 5000:-. Till det kommer trådlös videotransmission där priserna varierar beroende på hur långt bilden ska sändas.

En IP-kamera i väderhus kostar runt 8000:- till det kommer en överföring som är beroende av avståndet till platsen med internetaccess.
Ok. Kan man anta att ett maxpris är runt 10 000:-

Skulle vara ett frågetecken efter :- men det blir smilis av det ju...
Tror inte det räcker. Du måste ju ta hänsyn till samtliga eventualiteter som kan gälla vid olika platser. Olika räckvidder beroende på geografi t ex. Sedan ska grejorna upp på plats också. Där det inte finns stolpar måste detta monteras samt el måste dras fram till de platser där det inte finns.

Det känns inte som om det skulle vara ekonomiskt försvarbart med dessa investeringar för att slippa åka en runda och kolla. Dessutom faller hela alltet på att länsstyrelsen inte ger tillstånd för denna typen av övervakning. Den enskildes integritet väger tyngre än behovet att slippa åka och titta efter hur fullt det är.

Jag tror dessutom att det är en relativt jämn påfyllningstakt i dessa containers vilket gör det ganska enkelt att hålla ett tömningsschema så att de inte blir överfulla mer än undantagsvis.
Tompaxox !!

Du är kunnig i det mesta. Men det här med återvinningsstationer har du missat totalt. Totalt!! Helt totalt!! Ho,ho!

Jag kan inte se i din profil var du bor. Men inte bor du i en tätort i alla fall.

Där är det kaos. Alla pratar om det. Fy f-n, man tror inte det är sant!!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem