Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Vinyl - Dator

Vinyl - Dator

Trodde inte de skulle vara några problem, men efter att familjen fått en vinyl spelare som ska kunnas koppla till datorn så får jag de inte riktigt att funka.
Kommer med ett värdelöst program som jag tyvärr inte hittar i skrivandets stund, men kan luska reda på det senare. Den ska gå att koppla via usb eller line-in ingångarna (heter det så? i varje fall den vita och röda klassiska sladden.
Men jag antar att jag måste aktivera ingångarna på något sätt då det inte funkar, får inte fram ljudet till datorn. Jag har logic platinum 5.5.0 på datorn om det kanske går att använda? Annars är det windows jag kör på och inte mac. Ljudkortet är ett "Creative SB X-Fi"

Någon med nått tips?
Antal svar på detta inlägg: 9
Kolla Huvudvolym/alternativ/egenskaper.det kanske är "avstängt" där!
Hej!

Om det är sådan som bara kopplas till USB så borde det väl vara programmet som medföljer som fixar allt???
Nja, inget avstängt som jag hittar. men så e jag totalt värdelös när det gäller att få ny hårdvara att funka också. Programet som fäljde med var rätt värdelöst. Jag kunde spara filen som en wav fil, men filen som då sparades på datorn gick inte att spela upp. det var en tyst fil.

När jag valde att spara den som mp3 så var man tvungen att ladda ner någon encoder (något i den stilen) och närj ag väl hittade en så var sidan föråldrad och den gick inte att ladda ner
Annons

hur tänker du Pellee

driver du inte bara skivspelaren via USB spänningen och line utgångarna skall kopplas till line in på ljudkortet (mic ingång)

skulle det vara så att du även tar in ett digitalt ljud via USB anslutningen
så måste du installera drivrutiner för din nya USB enheten, i annat fall
så kan du få tag på någon annan drivrutin och då skiter det sig.

testa med att stänga av datorn, ta ur usb sladden i datorn, starta upp datorn och sedan sätt i usb kabeln igen , hittas det ingen ny usbenhet så
är det rca anlutningen som troligen gäller för ljudet.
Jo så här. skivspelaren har 2 alternativ att slänga iväg ljudet med, USB eller rca. Men usb:n lyckas jag spela in ljudet men inte i ett format som jag kan spela upp, eller filen blev helt tyst.
Därför skulle jag vilja använda rca utgången och spela in men. Och det roligate vore om jag kunde få vinyl-skivan att spela upp direkt Logic. Men när jag kopplar in skivspelaren med rca kontakterna så får jag aldrig fram ljudet till datorn, inte ens till Audacity (programet som kommer med skivspelaren) och inte heller till logic.
vad får du för format när du spelar in från usb läget?
hör du något i högtalarna när du spelar in?

och anslut rca kontakterna till mic ingången om du testar den vägen
Det behöver inte vara så inveklat om man inte är kräsen.
Jag kopplade in förstärkaren in i ljudkortets mic-ingång och använde mig av windovs ljudinspelare. Väldigt enkelt.
Men det var som sagt nog 10 år sen nu och det lär finnas enkla pogram som fixar mycket bättre kvalitet än vad ljudinspelaren gjorde
Pellee!

Har konverterat det mesta av mitt vinylbibliotek (ca 450 LP) till MP3 med ett ljudkort som heter ESI U46DJ USB och som du kan handla på nätet från
[www.swedenmidimusic.se/catalog/product_info.php?cPath=8&products
_id=324]
Du kan givetvis spela en vinyl direkt med bra ljudkvalité. ESI kan användas för att konvertera alla analoga ljudkällor. När man spelar in använder jag programmet MAGIX
Nostalgin tar sig ju uttryck att höra sin gamla vinyl spelas från Unamcospelaren men nu när allt är digitalt så hittar man ju direkt musiken man vill lyssna på. Har för mig att det funnits en tidigare tråd om detta.
http://www.internetstart.se/forum/las.asp?id=56638
länken ovan skall sluta med 324

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem