Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Back-up program

Back-up program

Är det någon som kan tipsa mig om ett
backup program så att man kan
gör en back-up på hela systemet o bränna det
på en cd-dvd har xp-sp2

Zanto!
Antal svar på detta inlägg: 8
Om du menar att man gör en sk. spegling/kloning, dvs en exakt kopia av hårddisken med alla installerade program, så finns Norton Ghost eller Acronis True image. Det finns även gratisprogram att hitta på nätet, men jag kommer inte på namnen.

Fördelen med att ha en klonad kopia är att när man ex. har gjort en ominstallation av datorn med alla program och uppdateringar, så gör man en kopia.
Sedan om man senare vill återställa datorn så är det gjort på några minuter istället för att sitta en hel dag med att återinstallera alla program.
men hur gör man när man har cirkus 50 Gb med olika program &foton, dokument m.m ??
Går det med Acronis att klona ALLT innehåll till t.ex en separat extern hd med USB.koppling?
Ja det gör det, även via nätverket fungerar det på de program som PerAsk nämner
Annons

Som jag skrivit så många gånger tidigare så föreslår jag precis som PerAsk att man använder Norton Ghost. . Även om det kostar några hundra att inhandla det så är det definitivt värt det i längden.
Jag provade med Acronis True Image under ett tag men för min del fungerar det inte alls lika bra. . Jag vet inte varför.

Sedan kostar det inte så många hundra att skaffa en extern hårddisk på några hundra GB.

För att man ska kunna återställa / återinstallera C:\ - partitionen ( den med operativ-systemet ) måste man ha "Recovery Disken" som hör till programmet Norton Ghost. . Så om man lånar Norton Ghost-skivan från någon bekant måste man även låna "Recovery Disken" om man vill återställa operativsystemet. . Om man inte använder Ghost-programmet så väldigt ofta så är det ingen dum ide att flera personer köper programmet tillsammans och sedan bara lämnar "Recovery Disken" till den som ska återställa operativ-systemet.
Själva Ghost-programmet installerar man bara på datorn. . Och då går det att göra back-up-kopior när som helst.
Finns ett program som inte kostar något som heter HDClone. Ingen erfarenhet av programmet men det kanske kan vara ett alternativ.
Tack för hjälpen ! Jag har Acronis true image o testat det
kör med 2 partioner prg. på c o backup på d
kanon!!!!
Zanto
Zanto: Om du kör med två partitioner på samma hårddisk så riskerar du ju fortfarande att bli av med allt om det blir mekaniskt fel på hårddisken (inte särskilt ovanligt) eftersom båda partitionerna då drabbas.
Jag har enxtern hårddisk på 500 gb western-digital
där lagrar jag mycke data
hälsningar Zanto

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem