Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Win Update ???

Win Update ???

När jag kör en kontroll av datorns "up-date status" får jag ett förslag om att jag bör uppdatera en drivrutin. Det handlar om mitt Nvidia Ge Force grafikkort. Det föreslås att jag ska ladda ner en drivrutin daterad october 06 2003. Men varför ska jag göra det när jag redan uppdaterat med en driver ver 61.76 daterad 12 juli 2004 från Nvidia ? Jag har försökt hitta en möjlighet att maila Nvidia och fråga dem men hittar ingen lämplig adress. Sedan har jag mailat Windows.se och frågat vad de anser om min fråga. De har bara svarat att de återkommer. men det har nu gått flera veckor och de hör inte av sig.
Problemet med den tidigare versionen av Nvidias driver var att när ajg försökte öppna konrtollpanelen låste det sig och det kom upp ett meddelande att explorer.exe hade genererat ett fel och att programmet skulle stängas av. Jag kom helt enkelt inte in på kontrollpanelen. Efter ett tips från en av tecknikerna på databutiken deletade jag filer -nvtuicpl.cpl- i C:\winnt\system32 och då fungeradet allt igen. Det fanns uppenbarligen någon bug i den tidigare versionen. När jag hade installerat den senaste versionen var prblemet borta.
Jag kör Win 2000 Pro som är uppdaterad med SP4.

Kan någon komma med ett förslag till - varför föreslår Win Update att jag ska ladda ner en ett år gammal driver från Nvidia. Mitt förtroende för Win Update börjar svikta lite mer och mer efter detta. / axe
Antal svar på detta inlägg: 5
Få se...jag tror att det finns ytterligare en patch för W2K som ligger utanför alla servicepackar. Det handlar om en patch för förbättrat hårdvarustöd. Kolla igenom Win Update och se om du hittar denna. Det kan ju vara så att W2K inte riktigt känner igen ditt grafikkort ännu...trots service-packarna.
Hej ett förslag från mig är att skippa alla förslag av windows att uppgradera drivrutiner till hårdvaran.
leta istället upp de nyaste drivrutinerna från leverantören.
och använd dig av dem istället.
Annars så kommer du att tappa en massa finesser.
Näj du ska äj uppdatera med den drivrutinen eftersom det är helt onödigt. En annan sak som jag uppfatta av ditt medelande när du uppdatera Nvidias drivrutiner var att du inte tog bort de gamla. Gör alltid det om du ska uppdatera drivisarna, det ska då så klart ske innan du uppdaterar. Annars som du märkte så finns det en risk att gammalt skräp ligger kvar.
Annons
# Tack för hjälpen från er Kiruna-Ove, Göcke och Rob.
Alla tre förslagen känns helt Ok. Som Göcke och Rob skriver har jag inte och kommer jag inte att uppgradera med hårdvarudrivrutiner som föreslås i Win-Update (utan att först kontrollera hos leverantören eller tillverkaren av hårdvaran).
# Jag finner det bara märkligt att Windows lägger ut ett sådant förslag att uppdatera med en ett år gammal driver när det finns flera drivers från Nvidia som kommit ut sedan okt. 2003. Antingen ska de hålla sig up to date eller annars inte alls komma med något förslag.
# Annars kan det ställa till problem för den som installerar en för gammal driver. Speciellt om man inte som Rob föreslår inte avinstallerar den driver som tidigare var installerad "före" man installerar den senaste.
# Och jag tror att många datoranvändare som litar till 100% på det som Win-update föreslår ska uppdateras kommer att bli väldigt fundersamma om datorn fungerar sämre efter att de har uppdaterat. De flesta observerar eller reagerar inte på att det är en ett år gammal drivrutin som föreslås.
Ja, det här med Microsofts Win-update är inkonsekvent i en del fall, mest beroende på att Microsoft inte har några samarbetsavtal med t ex Nvidia eller andra grafikkortstillverkare, i så då blir det väldigt antika och generella uppdateringar som regel som erbjuds.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem