Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

PALM - syncronisering

PALM - syncronisering


Hej IS:are

Behöver hjälp med syncningen av Palm Tungsten T!

Har ett par användare ute på fältet som skall kunna synca sina palm utan att behöva komma in på kontoret!

Det sätt som förespråkas är att dom använder sig av bluetooth till mobilen och ringer upp kontorets modem som svarar och sköter syncningen, men detta tar lång tid och jag söker ett annat sätt!

Någon som har tips på detta ?
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: 1 2 Nästa »

Hej Minion , måste allt synkas samtidigt ?

Hej Göcke!

Nja.... Vad som gäller är en tilläggsmodul från SPCS som synkar över färdiga jobb och materialåtgång, samt hämtar upp nya jobb som skall utföras! Modulen heter "uppdrag.nu" och levereras från ett företag i Malmö som heter "Erisma".

Men nu var det syncningen det gäller, och det är ju en del info som skall skickas fram o tillbaka, och göra det över modemet tar lååååång tid ( ca 30 minuter ) + att det bryter uppkopplingen titt som tätt...

Förslag ?
Uj det är lång tid det.
jag har hört om denna modulen.
Tanken som slog mig var att ha en dator uppkopplad hela tiden om det är möjligt. eller en 3g.
Men frågan kommer då om det rör sig om ett stort geografikskt område.
Annons
Hej igen..

3G är inte att tänka på då det är service montörer som rör sig över stora geografiska ytor, där det sällan finns täckning...

Min tanke var väl om man kunde lösa det på något sätt via GPRS ?

Dvs, att man ansluter till kontorsdatorn via ett IP nummer från telefonen?

Kan man göra den inställningen i telefonen?

om det är nära sveriges störra vägar eller att de bor när de reser på hotel med HomeRun så borde det ju inte vara några problem att köra bredbandsuppkoppling från Palmen.

men du kan ju inte hotta telefonens GPRS den har ju en max hastighet, som oftast aldrig används eftersom näten oftast är för upptagna.
är inte riktigt med på vad du menar, alla nya telefoner kan ju kopplas direkt till en dator via det inbyggda modemet eller annat interface.
och de flesta kan ju kopplas up mot webben via radio om man har den tjänsten. men det är ju en riktigt slötjänst så
det får ju inte bli några stora mängder data som skall forslas emellan. det var därför som jag föreslog en dator som kan vara värd för utväxlingen som man dockar palmen till.
och att den då kanske skulle ta det via gprs.
men frågan är om man vinner något på det.
Men som jag såg det så med långa nedladdningstider över radio så borde det vara något som buffrar det. under tiden man jobbar.
kanske kaka på kaka
kanske man borde se över varför det är så mycket som skall
synkas, det kanske är dåligt skrivet programet. eller så är det verkligen så mycket data.
Tror det är gprs:en som är för slö för mängden som ska överföras och tror inte det spelar någon roll om det är en dator som använder gprs:en istället. och kommer en dator in i det hela så blir det bara en extra grej som måste syncas och så måste alla de som har palms köpa en bärbar så det låter inte som något rimligt mål.

Enda alternativen som finns idag är WiFi med HomeRun som har störst täckning eller gprs.
Jag uppfattade nog det som att man kommer att vilja göra sync flera gånger på en dag, är man då mobil och bara har palmen som ett noteringshäfte när man är ifrån bilen så borde en fast punkt att synka emot i tex bilen kunna fungera.

annars så finns det ju Palmkloner med inbyggd telefon
men jag tror flaskhallsen ligger i programvaran och synkförfarandet.
Svar till alla //

Känner att jag måste förklara en gång till för ni har lite lätt för att snöa in er i tekniska bryderier!

Fråga : Kan man ansluta till en dator via GPRS på sin telefon ?

Om man kan det, hur gör man för att kopplingen skall fungera rätt med en Palm ?

Frågan är nog mest om HOTSYNC har den möjligheten att ligga och lyssna på inkommande trafik via TCP/IP på datorn ?

Fixar man detta! Så är ju nästa steg hur man skall göra själva kopplingen i mobilen....

Först så skall man ju få mobilen att ringa upp, dvs *99*3# eller nåt för att komma ut på nätet! Sedan skall man ju få den att automatiskt koppla mot en internetadress ?

Eftersom det inte finns fast IP adress på måldatorn, så får man ju köra någon no-ip på den.....

Kan detta fungera ?
Ja.

Använder sladd, ir eller blåtand.

Man kan säkert fixa ett program som ligger och kollar om det du ska synca med har blivit uppdaterat och skickar nånting till din palm eller dator då. Men om du tänker efter så är det inte ett speciellt realistiskt scenario.

och det är palmen eller datorn som du använder som ringer upp modempolen för den dator som du ska synca med.

Men att ha en lap och en palm låter fortfarande inte vettigt välj antingen eller. Det är ett extra steg som är onödigt att ha datorn mellan lapen och telefonen. Och du måste synca två gånger då.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem