Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Problem med Clean Plus 5

Problem med Clean Plus 5

Hej
Min kompis har köpt ett program som heter Clean Plus 5 för att spela in sina gamla vinylskivor till cd. Varken han eller jag får detta att fungera. Vi får inte in något ljud i datorn.
Hans dator är en 1 år gammal Dell Dimension 8300 med XP home edition som OP. Jag har provat att ladda hem sista drivrutinen till ljudkortet från Dell. Ljudkortet är Creative soundblaster.
Är det någon som har några ideer ang detta program och hur man får det att funka. Har följt instruktionerna i manualen. Har varit inne på Pinnacles forum och läst men utan resultat för hur vi ska komma vidare.
Antal svar på detta inlägg: 7
Är alla sladdar inkopplade i datorn? är rätt port vald? :)

Hej på dig Per.

Det skall vara en enkel sak att få igång ju ?

Koppla dina RCA kontakter till skivspelaren med en sladd som har en 3.5mm vanlig microphone plugg i andra!

Pluggas in sladden på ljudkortet på "mic in" (symboliseras av en mic )

Öppna windows ljudkontroller genom att dubbelklicka på högtalaren.

Kolla nivåerna på "line in" och kolla så att "mute" inte är ikryssad!

Sen så drar du helt enkelt på en skiva och justerar nivån på den ingången med reglaget för volym!

Öppna programmet som du skall använda som inspelare, och kolla även nivåerna på ljudet där, så att du inte får en massa distrosion på dina inspelningar, hellre lite för lågt än för högt!

Skulle detta inte fungera och det är ett soundblaster kort vi pratar om så skulle jag byta ljudkort, för då är det fel på det!

Det skall ju funka även med den enklaste microsoft drivrutin! SB har ju en standard för in & uppspelning som nästan alla andra program etc har drivrutiner till!

Lycka till!
Tack, men så enkelt var det inte.
Han har en usb enhet som förstärker skivspelaren. Man kopplar alltså sladdarna från skivspelaren till denna och sedan en usbkabel därifrån. Datorn verkar hitta usb-enheten men sedan kommer vi inte vidare och vi har gett oss f-n på att det SKA fungera.
Annons
Är det USB porten fram på datorn så kontrollera att sladdarna i datorn är inkopplade.. :)
För om ni kör windows 2000 eller windows XP så ser den direkt om maskinvara pluggas in i USB kontakten.

Hej igen Per....

Varför en USB enhet emellan ? Det finns program som är bättre på att höja nivåerna digitalt i datorn, utan en massa biljud och annat... Men det spelar ju mindre roll....

Om datorn hittar USB enheten, så är det ju kanon, då finns det ju bara 1 anledning till att det inte fungerar och det är att datorn inte har alla dom drivrutiner den behöver för att tolka det som kommer in genom USB porten ! Såvida inget är sönder i allafall.....

Har du kollat så att du får signaler från spelaren ?

Tror stenhårt på att det är drivrutinerna för enheten som busar med dig, och har du otur så saknas stöd för maskinvaran i SP2 ! Det har ju hänt förr.......

Vad är det för en USB enhet ? Kanske kan jag säga mer om jag vet vad den heter och vem tillverkaren är ?

Har du gjort en sökning på Microdoft knowledge base ?

Kompabilitetsproblem är tyvärr allför förekommande.....

// Minion

Hej igen Per!

Nu vet jag vilken produkt du menar! *L*

Pinnacle heter dom ju...

USB enheten skall användas då det saknas preamplifier i skivspelaren, vilket det oftast gör, så långt allt rätt!

Har kolla med M$ och det verkar inte vara några problem vad gäller SP2 heller, så så återstår väl bara att uppdatera drivrutinerna för prgrammet och maskinvaran. Sen så tycker jag att du bör uppdatera drivrutinerna till ditt moderkort så att du har senaste till USB med dig.... Då vet du att det inte är där det strular i alla fall.....

Lycka till!
Tack för synpunkterna. Det är rätt att usb-enheten heter något med Preamp och den verkar funka så långt att att datorn hittar den och det går även att lyssna med hörlurar som ansluts till denna, men som sagt sedan är det tji. Tyvärr så verkar inte Pinnacle att ha någon vidare support på detta. Vi får se vad som går att göra.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem