Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Dell Dimension 8300 och Partitionera med XP

Dell Dimension 8300 och Partitionera med XP

Hej allihopa...

Jag har precis fått min nya dator till slut. Nu undrar jag hur man enklast delar partitionen C: när XP är installerat.

Måste jag göra en ominstallation av XP och partitionera ut hårddisken innan den. Hårddisken är en 160 GB SATA. Dell pratade om att man dessutom måste fingra litet i BIOS för att XP ska känna av hårddisken vid ominstallationen.

Kan ni ge några bra råd.

Jag är van vid Windows 98 så det känns som att vara på okänt vatten och tunn is. Just nu i alla fall.
Antal svar på detta inlägg: 8
Senaste numret av PC-hemma(nr10),uttalar sig en expert.,
att det är en förlegad uppfattning att partitionera sin hårddisk.

Det behövs inte med dagens snabba datorer.Tror du mig inte
så köp tidningen,där har du tre sidor om denna konst.

Lägg det i mappar,så når du allting snabbt.
Du har fler möjligheter i XP att partitionera med diskmanager. Du hittar den i kontrollpanelen under "datorhantering" eller "computer-management".
Skulle jag varit dig hade jag nog hellre valt att sätta in en liten snabb hårddisk att använda som D:-partition och flyttat swap-file dit. Användbart om du skall redigera bilder eller film.
http://www.drivrutiner.net
Joo...men det är inte för att öka hastigheten som jag vill partitionera utan för att man lätt ska kunna återställa systemet och ha kvar dokument och programvara man laddar ner....

Har dock haft tankarna att strunta i partitionering för att det är för mycket jobb och istället köra backup kontinuerligt via cd brännaren...vilket man ändå bör göra...
Annons
Rekommenderar ändå att ha en extra partition, just av den anledningen som du själv nämnde Bengt! Eller...hitta en beggad hårddisk och bygla till SLAVE och du har en sjysst backup-enhet.
hur gör man som kloka gårni bra?
Hej , vill bara hoppa in och undra vad sonica menar med?
citat
hur gör man som kloka gårni bra?

Vad har det med denna tråd att göra?
Jag ser inget bra med att bara hoppa in i trådarna och försöka vara lusstig.
sonica du är välkommen att starta en egen seriös tråd med roligheter i stället. under diskutera.

mvh / göcke moderator IS
Hej Hoppar in i tråden nu.
Den egentliga orsaken att partitionera var ju för att få en
mer utnyttjandegrad av diskens yta och att FAT formaten hade begränsningar i diskstorlek.
I dag kör väl alla som har XP filformatet ntfs med fler valmöjligheter så då är partitioneringen ett mindre bekymmer.
Jag rekomenderar att ha en image på en separat disk,cd, eller annat flyttbart media.
Orsaken är att om själva disken går sönder så spelar det ingen roll om man har den partitionerad, man kommer inte åt
innehållet iallafall.
Det man bör tänka på är att förbereda en bootbar cd med drivrutiner för de ändamål som krävs
mvh / göcke
Endapartitionerna är smidigt för är om du vill ha som en låtsas hårddisk ifall du formaterar din dator ofta.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem