Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

RSS

RSS

Akronymen RSS står för Really Simple Syndication, och används för att beskriva den teknik som används för att skapa feeds.
En feed kan ha samma innehåll som en webbplats, men har oftast en annan layout.
När du prenumererar kommer Internet Explorer automatiskt att kontrollera webbplatsen och hämta nytt innehåll så att du kan se vad som är nytt sedan du besökte feeden senast.
Klicka på knappen Feeds för att se vilka feeds som webbsidan erbjuder.
Jag undrar, till vilken nytta (nöje) har begreppet RSS tillkommit ? Jag har inte förstått innebörden eller vitsen...
Antal svar på detta inlägg: 2
Är inte 100% säker på att jag förstår din fråga korrekt, men som jag ser det så undrar du var meningen med RSS är?

Med RSS kan du få fram t ex senaste nyhetsrubrikerna från tidningar i exempelvis Vistas sidebar eller i google's sidebar om du inte använder Vista. Det betyder att du hela tiden ser de senaste rubrikerna utan att behöva gå in på hemsidan hela tiden.

Om du t ex läser en blogg regelbundet, men författarens skriver bara nytt lite då och då, så kan du få veta när denne har skrivit något nytt istället för att gå in på bloggen varje dag för att mötas av de gamla inläggen.

Det är av riktigt stor nytta om man följer många hemsidor kontinuerligt, eftersom man slipper gå in på varje enskild hemsida.
Ok, ja någonting menas det väl med detta. Jag förstår lite mer nu när jag hittade och läste mer om rss i hjälpprogrammet som finns i min dator.
Tack i allafall...

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem