Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

SkyNet

SkyNet

Hejsan!
Har installerat ett trådlöst nätverk till min dator. Det är av märket D-link. Allt fungerade bra i början men har det smugit sig in ett annat "nätverk" i systemet. I listan över vilka nätverk som finns tillgängliga finns nu ett som heter SkyNet förutom det som fanns från början. Nu får jag fram en ruta hela tiden som säger att det finns två nätverk tillgängliga och att jag måste välja ett. Jag väljer det som heter default och som jag har använt från början. Hur skall jag göra för att koppla bort detta SkyNet?
Jag använder XP och krypterad överföring mellan dator och modem.

Hälsningar
Håkan
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: «1 2

Vad är APn för något?
Access Punkt

Här har jag tagit en kopia av den text som står i routern:

LAN
MAC Address 00-0f-3d-48-59-86
IP Address 192.168.0.1
Subnet Mask 255.255.255.0
DHCP Server Enabled

WAN
MAC Address 00-0f-3d-48-59-87
Connection DHCP Client Connected
IP Address 213.100.72.171
Subnet Mask 255.255.248.0
Default Gateway 213.100.72.1
DNS 130.244.127.161 130.244.127.169

Wireless
MAC Address 00-0f-3d-41-a2-fc
SSID Tele2
Channel 11
WEP 64 bits

Hur är det tänkt? Skall det vara samma MAC-adress överallt för att det skall fungera? HAr prövat att skriva in samma under WAN som Wireless men det fungerar inte. Vad göra? Det här med nätverk är inte så lätt!

Håkan
Annons
Hej på er!

Dom nätverk som dyker upp hos dig ( Skynet & Netgear ) är ingenting annat än andra människors trådlösa nätverk som du råkar ha räckvidden att nå!

Men om du väljer att ansluta till nätverken i ordningen att du anger ditt först, så spelar det väl ingen roll?

Dom andra är ju liksom inte med i matchen ändå ?

Om du inte vill ansluta till dom och utnyttja deras bandbredd vill säga :)

Du kan inte tala om för D-Linken att inte indexera upp dom som tillgängliga, för det är ju en del i grundfunktionen att kunna leta upp tillgängliga nätverk....

Sätt prio på din egen anslutning och så ansluter den aautomatiskt till det!

/Over and out/

Hur sätter jag prio på min egen anslutning?

Det låter som om jag ser andra trådlösa nätverk. Jag har för egen del valt att kryptera men överföring mellan modemet och routern. Innebär att inga andra kan se mitt nätverk som jag kan se andras (Skynet och Netgear)

Håkan
Jo alla kan se ditt nätverk men man behöver knäcka din WEP kryptering för att komma åt det... och även du inte sänder ut SSID så ser man nätverket endå om man tex kör med Kismet som är ett linux program.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem