Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Microsoft Sliverlight

Microsoft Sliverlight

Satt och surfade runt lite på nätet och upptäckte Microsoft Silverlight. Någon som kan förklara för mig lite mer ingående vad detta är för något?



/Raj-Raj
Antal svar på detta inlägg: 4
Det är liksom flash ett tilläggsprogram till din webbläsare som gör det möjligt att se interaktiva, rörliga mm applikationer på en hemsida. Dessa applikationer skall då förstås vara anpassade för att visas med silverlight.
Silverlight är ganska nytt

http://sv.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Silverlight
Microsoft Silverlight är ett proprietärt tilläggsprogram till webbläsare för visining av interaktiva webbapplikationer samt mediafiler, utvecklat av Microsoft. Silverlight tillhandahåller en del av animerings-, vektorgrafik- och mediafunktionaliteten som finns i Windows Presentation Foundation. Silverlight finns tillgängligt för Microsoft Windows och Mac OS X. Stöd för Linux och andra Unixliknande operativsystem är under utveckling (se Moonlight-projektet).

Silverlight kallades tidigare Windows Presentation Foundation/Everywhere (WPF/E) och anses vara en konkurrent till Adobe Flash. Den konkurrerar även med Sun Microsystems JavaFX som lanserades några dagar efter Silverlight.

Gränssnittet för applikationer i Silverlight definieras med XAML och är vektorbaserat

/Zap

Hmmm.. alltid nån som hinner före
Okej, jag tackar för informationen. Jag har Vista Ultimate och undrar om det är något som man skulle installera och om man har någon större nytta av det?

/Raj-Raj
Annons
Om du vill kunna se de applikationerna på hemsidor så skall du installera det.
Än så länge verkar det inte vara så vanligt.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem