Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Död Packard Bell

Död Packard Bell

Hjälper en kompis med hennes dator Det ända som händer är att startbilden kommer upp
Där kan man välja på lite olika allternativ men om man trycker på tex setupp så står där bara starting setup sen händer inte mer
Har provat med att ta bort minne startat med båda som sitter i dom räknas upp båda 256 resp 512
Testat med en ny hårddisk Tagit bort grafikkortet ock kört med de som är med i moderkortet men samma skak inget händer
Ska prova om de finns någon återställning på moderkortet när jag kommer hem
Moderkortet är ett MSI Orion S7168
Antal svar på detta inlägg: 7
Letade efter något sätt att återställa Biosen men hittade inget Någon som har nått tips ????
har du letat information på packard bells hemsida...
jinsson:
Du återställer BIOS till fabriksinställning genom att ändra jumpers (den lilla plastbiten i närheten av batteriet. nuvarande std-läget borde vara 1-2. Dra ur nätkabeln, ändra jumpern till 2-3 för ca 5-10 sekunder. (CLEAR CMOS) och sätt sedan tillbaka den i ursprungligt läge.
Nu finns fabr.inställningarna lagrade. Därför måste du ändra tid- och datum m-m i BIOS. Se i moderkortshandboken för närmare info
Tryck DELETE under uppstart, alternativt möjligen även F2.för att komma in i BIOS. testa att trycka F-8 för att komma åt felsäkert läge.
Har du install-cd till hands så plocka in den och kör över tidigare o/s men behåll tidigare filuppsättningar.
lycka till
Annons

Hej jinsson ! . Jag har kanske inget förslag som säkert hjälper men problemet kan ha att göra med att batteriet på moderkortet börjar bli för gammalt.

Det fanns ett inlägg tidigsre som hette "Vem ändrar klockan ? ". . Där stod det att man kanske skulle byta batteriet som sitter på moderkortet.
Det stog att det hette CR2023 och det kanske stämmer men jag bytte batteriet på mitt moderkort och det hette CR2032 och inte CR 2023.

Om du kommer in på setup -sidan när du har bytt batteriet kan du prova att reparera operativsystemet från en CD-skiva som har samma operativsystem. . Börja med att välja reparera och om det inte fungerar så må du prova med en nyinstallation. . Men då måste man installera om alla övriga program som man vill ha tillbaka.

Och slutligen som jag har skrivit så många gånger tidigare, gör en egen "back-up fil" som sparas på en hårddisk eller på en CD-skiva när allt fungerar helt ok igen. . Jag litar inte helt på systemåterställning som finns i Windows utan jag använder Ghost Backup som finns hos Norton. . Det kostar visserligen några hundralappar men man har mycket glädje av det i många år framåt.
Ett litet tips när det gäller "Recovery disken". . Den går inte att kopiera men jag lyckades kopiera den med hjälp av programmet CloneCD. . För när man ska återställa partitionen med operativsystemet från en "backup-fil" måste man ha en "Recovery Disk". . Man kan också starta datorn med "Recovery Disken" och visa vägen till en "backup-fil" som man vill återställa.

Jag har för tillfället inte fler förslag att komma med så vi får hoppas att du får ordning på kompisens dator.
Har resetat biosen testat med en biosskiva från PB Batteriet funkar Varje gång som jag har en sata disk inkopplad kommer jag inte in i setuppen

Datorn är ca 1.5år gammal

Provade original disken i min dator kom åt den ena partitionen men inte den som XP låg på

Provade sen den nya disken som inhandlats (500 GB) samma visa men denna kommer jag inte ens åt från min dator tänkte jag skulle formatera den där i och sedan tillbaks för att se om de funkade men inte

Sedan plokade jag fram en gammal IDE disk på 60GB och då funkar allt som de ska kört in XP igen men så fort jag kopplar in en sata-disk startar den inte
Tacksam för för tips
MVH Jinsson
. . jinsson !

Kan det vara så att det har med en inställning i BIOS-setup att göra.

I den BIOS-setup som jag har på min dator ska man gå in på fliken "Advanced". . Och sedan till "PnP/PCI configurations".

I alternativet " Resourses Controlled By " väljer man [AUTO(ESCD)].

Då borde datorn hitta även en SATA-ansluten Hd.

Prova för satan. . Ursäkta det var bara på skoj.
Var inne i biosen å kollai Advanced PNP O/S står på yes
Resten står på enabled

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem