Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Windows Media Player

Windows Media Player

Jag är nybliven okunnig ägare till PC, Siemens Fuijutsi Esprimo Mobile med Windows Vista Basic. Har installerat Windows Media Player. När jag sätter i en DVD och tänker titta kommer det upp en ruta med texten:

Det går inte att spela upp DVD-skivan eftersom ingen kompatibel DVD-avkodare har installerats på datorn????

Kan någon vänlig själ förklara på ett lättfattligt sätt hur och vad jag skall göra??

Med hopp om hjälp Edvardia

Vill du svara här eller till min mailadress: tzfmormor@hotmail.com
Antal svar på detta inlägg: 10
Tjena Edvardia
du gjorde samma miss som jag du köpte en dator me vista basic.
men de funkar så hav förtröstan.
http://www.videolan.org/vlc/ ska fixa de till dig. har denna på min dator å har samma op system.
Tack så mycket jigsaw men tyvärr lyckades det inte ända fram. Jag installerade enl uppgift från dig och då kom det upp en ganska liten rektangulär ruta med blå rand vid hötalaren. Den blå randen skall förmodligen gå upp till 100% men den stod stilla länge och kom aldrig till 100%. Detta är nog jättesvårt att förstå efter min dåliga förklaring. Jag har gjort samma installation tidigare och fått samma resultat. Tror du att du fattar vad jag menar??

Hoppas verkligen det.

Hälsningar Edvardia
Sök efter ett program som heter DivX codec det gjorde jag och installerade då funkade det. Det finns en massa olika.
Annons
Edvardia: Är det en kopierad DVD eller orginal? Har du provat med andra DVD och fått samma resultat?

DivX codec är till för att visa just DivX-formatet, ej DVD.
hej Edvardia!
synd att det inte har löst sig. kikade runt lite å kan de va så enkelt att din dvd är inställd för en annan region än sverige. börja med att titta efter det.
börja inte med och installera en massa för de kan bli galet (tro mig)!
vlc ska funka utan codecs.
som Telamundo skrev så är det skillnad på bränd DVD eller original.
kika på de jag skrev i början högerklicka på dator välj egenskaper sen enhetshanteraren leta sen upp din dvdspelare högerklicka på den och välj egenskaper. ska stå nåt om dvdregioner. var FÖRSKTIG när du ändrar för oftast så kan man inte ändra mer än 5 gånger sen e adjöss me spelaren om man gjort fel.
har aldrig gjort detta själv så jag vet inte om de funkar.
Hej jigsaw!
Det är originalDVDjag har. Västerås 60-talet från VLT = Vestmanlands Läns Tidning. Jag har gjort som du skrev men får samma j---a svar när jag sätter i skivan. Det att jag inte har någon kompatibel DVD-avkodare osv
Eftersom hoppet är det senaste som överger människan så skriver jag igen
Edvardia
Tjena Edvardia!
kan du prova å försöka spela en bränd dvdskiva å se om de funkar?
sen om de funkar så får vi väl fortsätta där sen.
Hos Microsoft finns ett litet program att ladda ned för att kolla om rätt codec är installerat.
Jag har dock inte provat detta själv.
Klistar in
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=de1491ac-0ab6-4990-
943d-627e6ade9fcb&displaylang=en&Hash=s%2fZCHFbaPTxXWzaJtOoOBwsVeybz0XjS
GF9PShZ6e0qEQPiAZ8UFQAYWzmw34E2BNIEtYe%2bgDEbn0Qz3%2fnzUwA%3d%3d
godmorgon Edvardia!
nu har jag kollat om jag själv kan spela dvd i min dator å de går alldeles utmärkt. och som sagt innan så har jag vlc samt gom player installerat. inga codecs behövdes på min dator å har aldrig behövts me dom mediaspelarna.
nu har vi inte samma märke på våra datorer så jag kan nog inte hjälpa dig mer än jag gjort. enda rådet jag kan ge dig är å försöka install. vlc igen å de ska va den senaste versionen. får du in vlc så går du in å ändrar automatisk uppspelning å väljer vlc till å öppna dvd å utökad dvd. gör så här:
start/kontrollpanel/spela upp automatiskt.
vill du prova me codecs så testa vista codecpack eller cccp.
http://www.cccp-project.net/wiki/index.php?title=Main_Page
vista codec länken blev en kilometer lång men sök på vista codecpack.
finns även detta
http://www.codecguide.com/windows_media_codecs.htm
Hmm?? förresten vilken wmp har du installerad?
hoppas att de löser sig snart.
GLÖM INTE OCH UPPDATERA DITT VIRUSPROGRAM NÄR DU HÅLLER PÅ MED CODECS Å ANNAT!!! finns möe skumt.
Tack jigsaw för ditt engegemang. Jag har lagt detta på is några dagar. Har en arbetskamrat som skall försöka hjälpa mig. Men tack så jättemycket för dina tips. Hör av mig längre fram
Edvardia

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem