Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Fildelning

Fildelning

”Hej där ute”
Här kommer en het ”potatis” det gäller fildelning. Jag har fullständig förståelse att författare, låtskrivare, filmproducenter skall har betalt för sina alster. Dom har fått betalt och får i fortsättningen betalt för sina produkter.. Men det som ligger ute i cyberrymden kan man ha funderingar om att upphovsmännen (skaparna) skall ha betalt?? Fildelning som sådan är inte olaglig. I Sverige har man rätt att kopiera visst upphovsrättskyddat material för privat bruk, till familj eller vänner. För denna rätt betalar man en kassettavgift på tomma skrivbara media (t.ex. kassettband och brännbara cd-skivor), som sedan fördelas mellan upphovsrättsinnehavare. Jag köper en CD skiva med musik och lägger ut på min hemsida är inte förbjudet. Lägga ut den på fildelarprogram det är otillåtligt (MYCKET TVIVELAKTIGT), men det är tillåtet att ladda ner filen.
Antal svar på detta inlägg: 2
Personligt bruk,,ej till släkten o grannen osv...Du får ta en kopia o ha i din Typ mp3 spelare,eller i din andra dator..sen är det stopp vad jag förstått..Klart att snubben ska ha betalt...upphovsmannen...men lär nog bli som nån politiker föreslagit att det ska gå på skattsedeln.....TYVÄRR:::alla får betala även för det man inte vill ha..typ!!!!Skrämmande!!!!
mahl.

Jag köper en CD skiva med musik och lägger ut på min hemsida är inte förbjudet.

Jo det är det för då gör du den tillgänglig för allmänheten.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem