Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Registerdefragmentering

Registerdefragmentering

hepp alla glada festprissar i detta glada gäng som vi är här på is.
finns det något litet trick eller kanske något litet program som man kan defragmentera regedit med? det blir ju att man hämtar program rätt ofta för å testa å sen väck me eländet å då blir de ju en massa hål i registret å de kan ju inte va bra. tycker dom slulle lagt in en liknande som man har när man defrag hd till å defrag regedit.
skulle ni snillen därute kunna ordna detta
p.s kör vista 32bit ska väl tilläggas.
kom inte me ccleaner för de har jag men de defreg ju inte regedit utan rensar ju bara.
Antal svar på detta inlägg: 26
Sidor: «1 2 3

till Göcke å company.
ska jag defrag regedit eller inte??
sen ville leiake veta lite om min dator.
windows vista home basic
intel(R) celeron(R)D CPU 3,46GHz
1,75GB ram 667 MHz DDR2
ATI Radeon Xpress 1100 integrerat 256mb
realtek high defenition audio integrerat
de va väl de mesta som me intressant.
sen till Göcke:
komprimera filerna till tex outlook vad menas me de å vad händer om jag skulle göra det?
jigsaw

angående din dator , så tog du inte med det viktigaste , vilket fabrikat/model.
detaljerna är viktiga men uppgraderingar sker via hemsidan hos tillverkaren
genom model/serinummer eller tagg påklistrad på datorn.

jag skall svara på dina frågor tidigare.
e casharna desamma som cascheminne som e ett typ korttidsminne som finns i webläsaren? om de e de var hittar jag de så jag kan tömma de?
NEJ , i webläsaren finns inget minne, däremot ett antal plattser på hårddisken som reserveras för vissa lagrade data, som besökta sidor, cookies mm, denna yta på disken ges ett bestämt utrymmer som kallas cash
denna yta skrivs/läses det till hela tiden, blir den korrupt den ytan så är det bra att rensa och läsa in ny information.

sådan cashar finns det flera av , som andra program utnyttjar men som inte
kanske används så ofta som när man använder en web browser.
en del av dessa är senast lästa dokument, som man får genvägar till.

i outlook så finns hela härligheten i en gemensam fil, inkorg, kallender utkorg, bilagor medmera rensar man där eller jobbar i en bilaga så blir det
tomma ytor i denna fil, (den växer ) men innehåller inget mer än tomrum.
därför skall den komprimeras, man städar alltså upp tomrummen.


i registret är det i princip samma sak.
du rensar bort rader och efter det vill du komprimera filen så att den blir mindre.
det är alltså inte en defragmentering liknande den man gör på hårddisken.

på hårddisken kan du ta bort filer , och utrymmet kan sedan skrivas över på dirrekten, det har alltså inte med själva defragmenteringen att göra, utan att om du skriver en fil och den fyller alla lediga sådan luckor du har, så blir filen utspridd på en stor yta på disken. det är defragmenterad
Hej Göcke
Jag använder TweakNow från http://www.tweaknow.com/
Det har jag använt i ett par år nu och jag tycker det fungerar bra.
Tar även bort ogiltiga sökvägar mm
Annons
oki Göcke !
nu blev jag lite klokare. förlåt mej om jag vatt traggi. men som sagt innan tålamod e inte min starka sida. så du menar om jag trycker på komprimera på något tex inkorg eller partition c som jag har på min hd så händer det inget förutom det att tomrummen försvinner? har alltid undrat va just komprimera va bra för.
sen har jag en Packard Bell 1379N som jag inte skulle köpt idag om jag vetat de jag vet idag. för lite maxram på moderkortet å integrerat grafik å ljudkort å lite annat. men de funkar som de ska så man få va nöjd ändå.
har en hd på 200GB men den börjar bli för liten.
sen undrar jag om de e samma i windows mail eller i thunderbird alltså att man kan trycka på komprimera där oxå å spara plats.
komprimering är olika vid olika tillfällen.
så där måste du se upp, det är inte så enkel att bara tyda det på sitt sätt.

komprimering av filer kan betyda flera saker

att koprimera en bildfil är inte samma sak som att gör komprimering i outlook

en komprimering kan göras som förstörande eller oförstörande.

så gör ingen komprimering om du inte vet vad den gör.

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem