Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Frågor om adsl-modem och router

Frågor om adsl-modem och router

Jag har ett Xavi-modem (vet inte modell) och en Netgear-router (WGT624).
Man kan ansluta trådlöst till modemet, men jag har ändå i dagsläget valt att koppla modemet med kabel till routern och köra trådlöst via den. I nätverket här hemma har jag två laptops som kör trådlöst och en stationär som kör MED tråd.
Nu har jag hursomhelst kommit på att jag skall ha ut den stationära datorn i en annan byggnad på tomten och jag har då en fråga.

Fråga: Kan jag ha kvar modemet inne i huset och sätta routern i det andra huset och få dessa att kommunicera trådlöst samtidigt som den stationära kopplas in via sladd på nätverket?
Nån som kan ge mig lite vägledning?
Tack på förhand /Kente
Antal svar på detta inlägg: 3
...ingen som kan hjälpa mig med detta?
kente , det är nog för att ingen har gjort detta.

min första undran är om du kan köra trådlöst från den andra byggnaden i dag?
Ja, signalen når dit ut utan problem. Det enklaste är väl att skaffa ett trådlöst nätverkskort till den stationära datorn, men jag tänkte det kunde vara kul att klara sig med de grejer jag redan har. Varför jag gärna skulle vilja ha kvar routern i nätverket beror på att det inte finns brandväggsfunktion i modemet.

En helt annan sak. När jag tar emot större datamängder, exempelvis strömmande filmfiler så tappar ibland datorn kontakten med routern. Då måste jag starta om routern så blirallt som det skall igen.
När det blir som jag skriver blir det inte ett kryss över nätverksikonen nere till höger på skärmen, men den slutar blinka blått om ni förstår hur jag menar. Vad kan detta bero på?

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem