Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Riskware???

Riskware???

F-Secure har hittat ett "Riskware" som heter " Monitor.Win32.Myss"
Vad är Riskware och vad är Monitor.Win32.Myss?? Det ligger för närvarande i karantän, men kan det tas bort eller vad ska man göra med eländet?
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

Undrar om eländet har med E-posten att göra? När det låg i karantän så funkade inte Outlook Express,startade bara och började ta emot E-post men blev liksom aldrig klar.Efter att ha återställt denna s.k. Riskware så är E-posten som vanligt igen. Kanske bäst att låta det vara så?
Återställt till vad?

Den riskware ska du inte ha i datorn!
ubuntu33

Jag är inte så säker. Låt den vara kvar hviktor. Vi får kolla ordentligt, eftersom den tydligen finns i något att dina program.

Tror det heter RiskWare bara för att vissa maskar kan haka på. Troligen när du öppnar bifogade filer i din mail. Gör aldrig det.
Annons
varför inte kotrollera på F-secure sida , vad det är.
det är ju deras program som har larmat.
eller rentav skriv till dem.

att ta bort något ur karantän , utan att veta vad det är, är ju på egen risk

men har man inte kontrollerat varför, då får man väl stå sitt kasst.

jag upplever det som att man gör allt i fel ordning!!

är det trojanen myss.B det handlar om så är det en keyscaner
som samlar in de du skriver och sänder iväg det till en fördefinierad mailadress.
Med stor sannolikhet är det en trojan du fått i din dator som dessutom använder outlook för att göra oönskade saker.

http://www.pctools.com/ kan du ladda ner en 30 dagars version av Spyware Doctor .. installera den och kör så ser du vad det är , den fixar det mesta i trojanväg
Mer info här

http://www.symantec.com/security_response/writeup.jsp?docid=2003-100
210-0759-99&tabid=3
hviktor:

Support
Svensk Teknisk Support 08 - 507 440 10 (För företag)
08 - 507 440 11 (För privatpersoner)
Email: support@f-secure.se

Om du vill skicka misstänkta virusfiler, hoax (falska virusvarningar) och andra virus-relaterade frågor, var vänlig och kontakta F-Secures Viruslabb:
http://support.f-secure.com/enu/home/virusproblem/sample/
Jag tror att det är ordnat för den här gången. Jag har tillgång till Panda Internet Security, så jag tog bort F-Secure och installerade Panda istället. Det hittade tre virus och ett annonsprogram och fixade dom. Detta hade alltså F-Secure släppt in och inte upptäkt vid den senaste scanningen. Kanske ska behålla Panda då...?
som vi sagt tidigare , inget virusskydd är komplett, tycker du om panda så
använd det.
Det är aldrig fel att testa andra skydd.


Jag har Norton Internet Security med även Antivirus, Ad-aware Pro, SpyBot Search a. Destroy, Zone Alarm, PestPatrol.

Men lik "förba... " så säger sig vissa andra program hitta 10 - 50 st olika mer eller mindre misstänkta filer / problem när jag provar att köra dem.

Problemet är bara att när man försöker rensa / ta bort dessa upptäckta problem så får man till svar att " ja, ok men då måste du först köpa/betala
för det här programmet." . Detta har hänt många, många gånger och jag är nu helt övertygad om att det är en ren bluff. . Bara för att lura människor att köpa deras program.

Ofta står det : Kör en free- / gratis-scan och kontrollera om det finns olika
problem på din dator. . Ofta så blir resultatet att det finns än det ena, än det andra på datorn som är mer eller mindre farligt.
Men när jag går in och söker efter dessa olika angivna filerna, mm. så går det inte att hitta dem. . Det kan ju vara så att de är "osynliga" men jag förstår inte varför de program som jag har på datorn inte hittar något alls av dessa angivna hot.

Jag kommer aldrig att kosta på mig och köpa program som uppför sig på detta sätt bara för att luras.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem