Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Inget ie explorer

Inget ie explorer

På dotterns dator fungerar det inte med ie 7 nu men däremot går det att chatta på msn eller skicka e post, sonen o jag har fungerande ie. Brandväggen är ok (Panda) och övriga inställningar verkar vara ok och ska inte vara rörda. Hon kan alltså inte surfa men chatta går bra så det är väl någon inställnig med ie eller?
Antal svar på detta inlägg: 29
Sidor: «1 2 3

Det är F8 som borde gälla, annars är det nån annan knapp på tangentbordet som skall tryckas ner ungefär en gång i sekunden innan windows laddas.

Ozzy det kan du uppgradera till
F8 vill inte med mig men om man gör det ett antal ggr så kanske det fungerar till slut........
Jan_e
Så här ser Hjälp ut på min HP laptop.
Op system Win XP home
Trycker du f 10 vid start kommer du till Bios. utan mushantering.
När meddelandet Starta genom att välja operativsystem visas trycker du på F8.
Markera lämpligt alternativ för felsäkert läge med piltangenterna och tryck sedan på RETUR.
Om du har ett system med två eller flera operativsystem väljer du den installation som du behöver ha tillgång till med hjälp av piltangenterna och därefter trycker du på ENTER.
Obs!

I felsäkert läge används bara nödvändiga filer och drivrutiner (för mus, skärm, tangentbord, lagringsenhet, grafik och andra standardtjänster men inget nätverk). Du kan välja alternativet Felsäkert läge med nätverk som laddar de filer och drivrutiner som nämnts ovan samt nödvändiga tjänster och drivrutiner för att använda nätverket, eller så kan du välja alternativet Felsäkert läge med Kommandotolken, vilket är exakt samma sak som felsäkert läge förutom att en kommandotolk startas istället för det grafiska användargränssnittet. Du kan även välja Senast fungerande konfiguration, vilket innebär att datorn startas med hjälp av registerinformation som sparades vid den senaste avstängningen.
I felsäkert läge får du hjälp att diagnostisera problem. Om ett symptom inte återkommer när du startar i felsäkert läge kan du utgå från att standardinställningarna och -drivrutinerna inte orsakade problemen. Om någon nyligen installerad enhet eller ändrad drivrutin orsakar problem kan du använda felsäkert läge för att ta bort enheten eller återställa ändringen.
Det finns tillfällen när felsäkert läge inte är dig till hjälp, till exempel när systemfiler som krävs för att starta datorn är korrupta eller skadade. Om detta inträffar kan Återställningskonsolen vara till hjälp.
För att piltangenterna och det numeriska tangentbordet ska fungera måste NUM LOCK vara inaktiverat
Annons
är det en så kallad märkesdator du har? compaq eller nåt annat ?
om det är det så borde du ha namnet på datorn och ofta är det en beteckning också.

Märkesdatorer kan ha andra tangenter.
Grizzly
Menar du att jag är värd uppgradering.Undrar just vad jag gjort för att vara värd det. Ett psykologiskt stöd kanske.
Frustration och datorer går inte ihop.
Hej hopp
Jan_e
Ytterligare info från min Hjälpfunktion
Detta handlar om Systemåterställninng. För att återfå de evenuella tappade starfiler det talades om i förra brevet.
Lycka till.
Så här kör du Systemåterställning i felsäkert läge
Öppna Systemåterställning med Hjälp- och supportcenter.
Följ instruktionerna på skärmen.
Obs!

Du når guiden Systemåterställning genom att klicka på Start och sedan på Hjälp och Support. Klicka på Prestanda och underhåll, klicka på Använda Systemåterställning för att ångra ändringar och klicka sedan på Kör guiden Systemåterställning.
Systemåterställning skapar inga återställningspunkter när datorn befinner sig i felsäkert läge. Det går därför inte att ångra en återställning som du utförde när datorn befann sig i felsäkert läge.
Du kan använda Systemåterställning för att återställa datorn till vilken återställningspunkt som helst i felsäkert läge. Om du inte kan starta datorn i standardläge kan du använda Systemåterställning för att återställa datorn till en tidpunkt då den startade utan fel.
Om du vill återställa till en tidpunkt då datorn startade utan fel, väljer du en återställningspunkt som ligger så nära den felfria tidpunkten som du kan minnas.
Om Systemåterställning är pausad på grund av otillräckligt diskutrymme kan du inte att aktivera systemåterställningen genom att frigöra mer diskutrymme i felsäkert läge. Du måste starta om datorn i standardläge och frigöra mera diskutrymme.
Nix, ingen märkesdator. Det är min gamla burk som är köpt från en datoraffär men något kan vara utbytt sen dess men det spelar ingen roll för den har fungerat bra en längre tid. F8 går bra omman trycker ner en F tangent som behövs för att få dessa att fungera........
Felsäkert läge fungerade inte, fanns inget att se med det heller.
Provar med att reparera från skiva med sp2 så får jag se annars känns det som jag får koppla in den hd:n i min burk och spara det som behövs (några bilder tror jag) och sen installera på en ren hd.
Ozzy, du har helt rätt om att olika säkerhetsprogram kan hamna i konflikt med varandra, då dessa ska utföra samma sak samtidigt.

Man kan ha flera antspyware eller antivirus på datorn, MEN man ska bara ett av varje igång, för att när till exempel två antispyware vill komma åt samma fil så uppstår en konflikt. Det gäller att ha koll på vilka program som är aktiva när man har flera som utför samma sak.

Fördelen med flera säkerhetsprogram är att man kan hitta ohyran fortare vid en scanning, det kan vara så att ett program har just den ohyran i sin databas (uppdatering) medan dom andra inte har hunnit få med ohyran i databasen. Det upptäcks tyvärr så mycket varje dag.
grizzly
Tack.
Har analyserat problemet och vet nu vad som orsakar det, tror jag ha ha.
Vet i alla fall var jag ska söka. Om jag sedan kan kringgå detta, det är en annan femma.

Hej!

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem