Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Virusprogram

Virusprogram

Hej
Jag är nyfiken på en sak. Många klagar och anser att NSW och NAV är dåligt . Är det det? Om man jämför med andra alltså?
Jag har endast haft Norton och tycker det funkar toppen. Har aldrig släppt igenom något virus(jaja, som jag vet)
Vad finns för program som funkar bättre?
Något som är användarvänligt eftersom man inte är proffs

Vore kul att få tips och råd!

Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Jag klagar inte på norton för att det skulle vara ett säkerhetshål utan för att det är så många som har så stora problem med det och att det tar för mycket minne.

Men det hänger ihop med att symantech har stoppat in alldeles för mycket saker i det.

jag förespråkar panda som är ett bra program... försöker hitta problem som folk har med panda men jag hitta det här istället http://www.pandasecurity.com/why.htm
Så ja det verkar som att panda vinner där...

Sen finns det något ryskt antivirusprogram som ska vara bra. men det minns jag inte vad det heter.
Hej Muggeby
Om du inte har några problem varför då bekymra sig.
Tycker att det är ungefär som att snegla på grannens gräsmatta. det är alltid bättre på andra sidan staketet.

Alla virusskydd har små egenheter, de är inte buggfria och
skyddar inte alltid från angrepp. En del scanar hela hårdisken
med intervaller och en del måste man aktivera för hand.
osv. alltså allt efter tycke och smak.

Många av skydden har man ju möjlighet att testa under olika långa perioder, typ Panada , F-sec mfl.

Jag tycker att du skall testa själv och bilda dig en uppfattning
av hur du önskar ett skydd skall vara och fungera.

Sitter du på en slö modemlina så kanske inte automatuppdateringar är det du önskar.

Vill du att skyddet skall snurra i bakrunden hela tiden och kanske tynga ned en även snabb dator.
Eller är du en selfmaded man som vill dona lite själv.

Det är alltså viktigt att just du upplever skydet som bra och fyller de kriterier som du vill ha, inte vad vi andra säger.

Själv så har jag ett par datorer som rullat på i 4år med Sophos AV och som aldrig har krachat pågrund av virus.
Men där har jag hela tiden tankat hem och installerat uppdateringar själv med jämna mellanrum.
Men det är ett AV som knappt märks i datorn.

I PC-hemma nr10 2004 så har du en liten test om du inte har sett den , de har även med ett par test AV-n för utvärdering.
har du sedan XP och inte installerat sp2 så finns den med också i tidningen.

Och för att bli lite motvalls igen mot Rob ;)
inte illa menat så har jag på det senaste tiden testat.
F-sec , Kaspersky AV, Norton AV , Panda , Avast , NOD32 mfl
Har inte funnit någon som jag vill framhäva som bättre eller sämre. Det är mer tycke och smak och det vill jag inte framhäva, det måste ju respektive få upleva.
//göcke
Jag är helt nöjd med Norton, men jag sitter med modem och inte världens snabbaste dator dvs P333 och 192 Mb Ram.
Ja, den är slö, men ibland värre än den ska.
Det var mest det nyfikenheten gällde.
Typ mindre program kanske, men det är ju en djungel. Så är det ju med allt *S*
Man vet vad man har , men inte vad man får!!

Men tack för eran hjälp.
Toppenforum
Annons
Norton AV är slött, erkännes, men oerhört effektivt på att ställa i karantän och att även ta bort skräp! Man ska dock tänka på att köra "Live-Update" funktionen (2 ggr vecka finns det nya uppdateringar). OCH, farmförallt, alla XP-användare ska tänka på att köra virus-scan i "selektivt läge, alltså inte ladda in systemtjänster. Hur? (Program-Kör-skriv "msconfig-tryck Enter och välj sedan "selektiv start"-starta om datorn) Efter omstart letar du upp NAV och kör full-scanning!

Att NAV kan sluka systemresurser är ingen nyhet, men ibland måste man välja mellan att äta kaka eller behålla den, en massa tjänster/systemresurser i XP ligger o kör i bakgrunden helt utan anledning i 8 fall av 10...

Det finns ett utmärkt progg på denna sajt att tanka ner (gratis) "process-granskaren" Rekas varmt! Godafton!
Jag arbetar dagligen proffesionellt med ett anitivirusprogram. Ni som undrar över träffsäkerhet på virus med olika antivirusprogram kan gå in på www.virusbulletin.org där testar dom dom flesta antivirusprogram. Men som Göcke skriver så är det ett tycke och smak som avgör. Däremot kan jag lägga in en omdöme om F-secure som startar en massa processer som körs i bakgrunden och tynger ner minnet. Har ni mycket minne och snabb dator går det bra annars välj något annat. Själv har jag provat dom mest kända AV och dom fungerar nästan likadant alla.
När mina kompisar har frågat har jag rekommenderat Norton Internet Security 2004 eftersom den innehåller brandvägg och AV. Den är enkel och lätthanterlig för ovana datoranvändare.
Som sagt tycke och smak testa själv.
Lycka till.
Tackar återigen för hjälpen.
Nu känns det som jag ändå har valt rätt !
För att röra till det ytterligare så kan jag ur systemresursperspektiv rekomendera Agnitum Outpost Pro som brandvägg och NOD 32 från ESET som antivirusprogram. Tar bra mycket mindre systemresurser än t.ex. Norton samt att de har enkla och tydliga gränssnitt även för en oinsatt.

Norton Antivirus är en enda stor svamp vars främsta uppgift är att suga i sig så mycket internminne som den bara kan! Kör en PC med 2GB internminne, och känner ändå av det!

Har bytt nu till Symantec Antivrus 9.0 istället!

det är ju helt sjukt vilken skillnad det är på dessa program!

Trots att det är samma företag som gör Norton ?

Sen för att avlasta ytterligare så har jag lagt in management på antiviruset via en server som en av mina kunder kör!

Har ej haft ett bättre virusskydd än detta! Rekommenderas varmt!

Ja håller me nicke ang nortonprodukter. + att symantec har förbättrat sina produkter i dom flesta avseenden..kör själv internetsecurity 2005..funkar hur bra som helst.
En fråga till Kiruna-Ove. Du skrev i ditt inlägg att det fanns ett program "process-granskaren" som skulle vara bra att köra.
Min fråga är nu - Var finns detta program ??? Du skriver på denna sajt, menar du då på IS ? Jag kan inte hitta någon länk till detta program.
Kan du ge mig en annan ledtråd ?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem