Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Säkerhet och förnuft

Säkerhet och förnuft

När jag läser om alla dessa insändare som handlar om antivirusprogram blir jag nästan mörkrädd. Det är antispyware, t.o.m. ett superantispyware.
Ponera att en kille eller tjej just läst om att detta Superanti.. det måste vara just det den sökt efter och kan nog ta bort den där förargliga spyvaren som ligger och spökar i roten på dennes hårddisken. Så installeras programmet och det händer inte ett jäkla dugg, spywaren är kvar lik förbannat.
Så läser personen i nästa inlägg på forumet, att det där Superanti, det kan förstöra din dator så du inte har några startfiler kvar. Jag tycker detta för många unga personer ,men vetgiriga, de går på det mesta av ren nyfikenhet för att pröva sig fram. Med vilken nytta? En besk erfarenhet rikare kanske. Så dessa brandväggar det ena programmet tar ut det andra i tillförlitlighet. Vem vet vilket som är det enda rätta just för din dator.
Nej mitt råd, vad det nu kan vara värt. En god nattsömn kanske. Lägg in i din ekonomibudget, att efter noggrant läst på sin läxa, att detta kompletta program är just vad jag behöver. Det täcker alla behov både på virus och brandväggsidan och mer därtill. Då har man i vilket fall gjort vad man kunnat och har tillgång till en support och hjälpfunktion. Vilket märke du väljer. Det måste bli en kompromiss till din plånbok och hur säker du vill sitta vid din dator.
Även jag har gått på fler sådana nitar och därför köpt mig ett skyddsprogram jag litar på.
Lite segt i uppstart kanske men rejält och mångfacetterat i sin uppbyggnad

Har man en arbetsdator för skolan eller i annorstädes, då måste man kunna sovra i utbuden och tänka sig för innan man gör något drastiskt.

Detta blev långt, men hoppas jag för någon läsvärda och tänkvärda rader

Mvh
Ozzy
morsning, se foto
Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Jo, problemet är väl att det finns så ruggigt mycket olika program. På ytan kanske identiska, men annars egentligen rätt olika. Ofta. Vill man/måste man ha det på svenska, eller går engelska bra. Vill man ha support. Duger det med ett forum, typ det här, eller vill jag kunna ringa någon support. Vill jag ha en helhetslösning för allting eller vill jag ha olika bitar komponerade efter något behov jag tror mig ha. Är det viktigt med resursutnyttjande, hur mycket minne programmet suger, eller är det sekundärt. Måste det vara blixtsnabbt, eller kan det vara lite slöare, bara det är komplett. Och kanske det som skiljer många program åt, hur mycket kontroll ger dem? Kan jag offra lite bekvämlighet för att ha absolut störtkoll på vad säkerhetsprogrammet stoppar osv. Man borde kanske rannsaka sig en aning innan man bestämmer sig.

Det maximala vore ju ett program som inte kostar något, har supersupport dygnet runt, är på svenska, inte utnyttjar mer är en halv meg minne och stoppar allt med garanti, är blixtsnabbt och ger möjlighet till detaljkontroll med en nördknapp, samt en bakvämlighetsknapp för oss alla andra. Men om det programmet fanns, så fanns nog inga andra.

-pG
PiroGiro
Vad jag vill eftersträva, är stabilitet och att slippa oroa sig för vad ”hände nu då! Oj.

Jag tittade i kontrollpanelen/lägga till och ta bort program. Där behöver mitt 360 inte mer än
43,27 MB totalt
Norton 20,81 MB
Live update, 8,73 + 13,73 MB
Jämför detta men Telias installation ”Surfa Lugnt” som själ runt 300 MB från minnet
Snacka om segt.
Tycker du annars jag snackar skit?
Vad är det du vill försvara?
Jag har!!

AVG
Spyware Doctor.

Inga problem med datorn i alla fall. He,he!!
Annons
leiake
Skönt att i alla fall Du sitter nöjd
Jag har även prövar på AVG FREE
Jag har inget negativt att säga om det.
Det är väl ett av de smidigaste utan att göra för stort väsen av sig. Men det finns värre

hej hej
AVG Antivirus
ZoneAlarm Brandvägg
Ad Aware + Spybot S&D Antispyware

Alla har funnits sedan länge, fungerar utmärkt och kostar inte ett nickel.
Sover gott om natten och har stålarna kvar i fickan... den optimala lösningen !
var har du hittat det?? Är det segt?? leiake!
Breeze och alla andra
Jag förstod att jag var ute i ogjort väder. men ville bara avlufta mej lite. Visste att det skulle ge reaktioner.
hej hej
mvh
Säkerhet på datorn kostar inte så mycket...
1.92 kronor på dag i 365 dagar. blir kr på året, räkna själv.
Vad kostar en dagstidning utan bilaga eller annan onödig lektyr när man har förhoppningsvis en fungerande dator och Internet tillhands.
mvh
Nädå, jag tycker inte att någon skriver något tokigt här. Tvärtom, det är intressant med olika intryck och erfarenheter. (Och 45mb i minnesåtgång för en komplett säkerhetslösning är nog rätt normalt). Jag vill bara försvara bredden av program, som kan vara mer olika varandra än man tror vid första intrycket. Ett program som AVG är ju exempelvis väldigt trubbelfritt och smidigt. Men det är inte komplett och ger inte kontroll i varje detalj (vilket kan vara en fördel för vissa). BitDefenders kompletta variant ger ju däremot väldig detaljkontroll, men är inte gratis och gör att man som amatör/ickenörd kan få hela burken att låsa sig. Vissa helt kompletta lösningar hoppar upp massor av varningar och smårutor när man minst vill ha dem. Vissa meddelar ingenting utan gör allt i det tysta.

Men dels finns ju problemet med rena säkerhetshot, virus osv, dels finns ju nästa steg, den ökande kommersialiseringen av internet. Vilket innebär ytterligare en "annoyance" eller irritationsmoment för vissa. Det faktum att många som betalar för reklam på nätet behöver se vad de betalar för, och annat i samma fotspår. Det innebär att massor av tjänster dyker upp som gör sidorna attraktivare, men tyngre. Och tjänster som dyker upp och registrerar alla aktiviteter, alla sidobesök osv. Statistik, tracking etc. Och förfinas hela tiden. Man vill ofta veta mer än bara ren rå statistik, sidobesök osv. Utan helst också preferenser och intressen osv. För att kunna rikta reklamen/aktiviteterna mer effektivt. (Behöver inte vara negativt, men kan vara det). Och då menar jag att stora helhetslösningsprogram är mera toleranta mot den typen av "trackers". Eftersom de ofta riktar sig till stora användargrupper som helst inte skall gå in och fiddla med alla möjliga detaljinställningar. Ofta för att deras supportavtal då skulle kunna bli ruggigt dyra. Vill man ta kontroll över det får man kika sig om lite mer än på bara första bästa butikshylla.

Om jag skall försöka råda någon "rookie" däremot, som inte har någon bestämd uppfattning eller speciellt önskemål alls vad gäller säkerhetsprogram, så skulle jag nog gå på gratislinjen, till att börja med. Och försöka hitta en så komplett lösning som möjligt med gratisprislapp. För att det är lite smidigare än exempelvis den som Breeze kör. (Men jag har också kört exakt den kombinationen, och det funkade jättebra.) Har man önskemål om svenska som språk, då blir det ju lite knepigare, men det finns trots allt.

-pG
piroGiro/
Det var mycket tänkvärt du kommer med.
Hoppas vi båda och fler med oss har fått något i utbyte av detta resonemang.

Tack för nu. jag avser just nu denna tråd för avslutad. Återkom gärna med mer synpunkter.
gokväll

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem