Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Öka ram minnet?

Öka ram minnet?

Har en snart 3 år gammal bärbar Dell Inspiron 6000, som jag trivs bra med. Men den har börjat bli lite seg, har bara 512 MB RAM och funderar på att öka detta. Någon som kan ge råd , skall jag öka med ytterligare 512 MB eller 1026 MB? Är det lätt att göra? Har aldrig gjort något sådan här tidigare. Vad ligger kostnaden på?

mvh
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

Dyrt skall det inte vara. Du kan kika här:

http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/modelsinfo.asp?id=
1&SysID=19463&mfr=Dell&model=Inspiron+6000&root=&LinkBack=&a
mp;Sys=19463-Dell-Inspiron+6000&distributor=0&submit1=Search

Tydligen finns två minnestyper möjliga i din burk, är du osäker, eller inte hittar uppgiften om vilken, då kan du använda programmet "SIW" som hittar/letar fram alla uppgifter om din dator. Gratis och lättanvänt. (klicka bara på "memory" så får du veta vilken sort du har). Tar du den "långsammare" sorten, fast du redan har den ngt snabbare, då går allt minne på den långsamma hastigheten. (Men det är försumbart, ungefär).
Om det är svårt är ju en personlig fråga. Egentligen är det lätt. "Bara" att öppna, leta fram minnesplatserna och sätta dit dem. Skall gå med automatik efter det. Men det går ju förstås att klanta sig. Statisk elektricitet osv. Kan sabba hela burken. För våldsam hantering/hårt eller snett tryck, kan också göra det. Men det borde gå fint med milt förnuft och tålamod, även utan vana.

-pG
Tack pG, jag gör ett försök.
Personligen anser jag att 2 Gb är ett minimum, men då kör jag spel på datorn.

Till XP och kontorstillämpning endast går det rätt bra med 1 Gb, har Du lite med bildbehandling att göra så sätt gärna i mer...

Minnen är inte så fasligt dyra idag, så jag hade nog köpt 2X 1Gb matchade minnen.

Glöm inte antistat-armbandet, bara !

//Breeze
Annons
Breeze/pg/
Jag undrar bara...
När man uppgraderar ramminnet, kan inte grafikkortet bli en ny flaskhals då. speciellt som även det har några år på nacken?

undrar..
Jag skulle nog påstå att grafikkortet inte är en flaskhals, även om det är några år "gammalt". Ram-minnet kan utnyttjas av hela datorn, i stort sett, medan grafikkortets topp-prestanda endast utnyttjas av väldigt få program, fast ofta av spel. Så spelen kan sägas leda/tvinga fram utvecklingen av tunga grafikkort. Om man kikar på grafikkortens kartonger nu för tiden så har dessa alla grymma tuffa färgglada monster, sci-fi figurer eller muskelknuttar som dekor, i princip. Och det är ingen slump. Förr var ju de som betalade dyra pengar för grafikkort främst ingenjörer och liknande, med CAD-program, och i viss utsträckning 3d grafiker. (Och då var kartongerna lite mer dämpade minst sagt). Ett tag fanns ju massor av utvecklare för grafikkort, nu är det mer tunnsått, konkurrensen hårdare. Svårare att ta betalt dyrt. Eftersom spelmarknaden lever på volymförsäljning och massvis av hungriga användare. Vilket gynnar vanliga användare. Det gör att ett fem års gammalt grafikkort (eller t om 10 år snudd på) är väldigt kompetent för alla användare, utom möjligen de värsta spelfreaksen.

-pG
pG
Tack för det.
det var ju glädjande besked och vad jag ville veta
och kanske många med mej,

hej
tycko!

Din dator är värd 2000:-. Med 1 Gb ram. 2500:- om det finns minnes- plats. Troligen måste du skruva loss tangentbordet.

Dessutom är det väl fel färg på datorväskan. He,he!!

Om datorn är lite seg. Prova formatering. Det kan göra underverk.

Om man inte behöver bärbar dator yrkesmässigt, så skall man inte ha detta
elände. Möjligvis om man har långa resor.

Jag har 2 bärbara. En stationär. Gissa vilken jag använder. Ha,ha!!

Då har jag ett riktigt tangentbord och en bildskärm med klass.
Dessutom sitter jag anatomiskt och slipper "ryggskott".

Till alla.
Det där med att sitta rätt, kan inte nog betonas.

vis av skadan

mvh
Ozzybozzy
Skriver under på piroGiros inlägg...

Vad jag undrar mest är vad datorn används till?... eftersom det påverkar så mycket vilket val av dator man gör, eller val av komponenter som i det här fallet...
Att bara surfa webben, betala räkningarna och skriva lite brev i word... ja då räcker det med en gammal 450 Mhz med 512 Mb Ram (tom med mindre RAM) och ett grafikkort man hittat på en loppis...

Att spela det nya Crysis däremot ställer väldigt höga krav på datorn.... Helst ska man nog ha en 3 Ghz, minimum 2 Gb RAM och ett grafikkort i klass med Nvidia 8800GTS för att få nåt utbyte av spelets fulla potential. Helst ännu bättre !

// Breeze
Tänk detta med datorsnack tar aldrig slut,
och tur är väl det
Vad ska vi annars snacka om.
Det vackra ljumma sommarvädret kanske.
Är någon som lyft blicken ovanför tangentbordet den sista timmen

Bara undrar

Ozzybozzy

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem