Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Datatips

Datatips

Google Earth har kommit på svenska.

Det finns en fantasisk hjälp som heter Suretype 2.5 som jag är mycket nöjd med. Den arbetar i bakgrunden.
Ex: e +’ e-post, å +’ personnummer, åå +’ personnummer
med 19, webbsidor och program.
Mycket användbart.

http://www.rampellsoft.com/sos/index.php?cid=menu&action
=by_category

Jag har valt så få bokstäver som möjligt och tecknet '
(under *) istället för \. som är föreslaget. Du väljer själv.
Du får testa den i 30 dagar. Det kostade 201:- Skr om du vill köpa den.

Elementärt men ändå inte.
Ctrl + end resp. home. Långa skrollningar.
Ctrl + skroll. Ändra textstorlek.
Shift + skroll. Flytta dig bland de tidigare ”siterna”.

Kom gärna med flera tips.

Antal svar på detta inlägg: 3
Eeeh... dag gör det där programmet egentligen ?

Var inne på sidan och kollade, beskrivningen är minst sagt nödtorftig...
Som jag fattat det så gör man egna kortkommandon för att få programmet att skriva in en önskad text, ex. (skriv "+å så skriver programmet ut personnumret)
Eller ett annat exempel... skriv "is" så öppnar internetstart i din webbläsare.

Vad gäller det första exemplet så använder jag ett annat program som gör nåt liknande. Programmet heter TypeItIn.
Man "förprogrammerar" ett antal knappar att skriva in en text som man använder ofta, exempelvis lösenord, adresser. Jag använder det i jobbet att skriva in Mediciners namn och eventuella biverkningar i journalerna, och det spar enormt med både tid och arbete. Använder det även vid fakturering att skriva in artikelbeskrivningar, i bokföringen... jag skriver till och med ut hela brev med standardtext, exempelvis remisser med bara en enda knapptryckning !
TypeItIn ser väldigt "fattigt" ut... bara en rad med knappar, men det är nåt av det mest smarta och användbara program jag någonsin stött på.
http://www.wavget.com/typeitin.html (kostar 20$)

Det andra exemplet... är det inte lättare att använda "favoriter" i webbläsaren?

//Breeze
Tack Bris!

Jag som var så belåten med mitt program.

Jag måste erkänna att nu när jag har provat "type it in" tycker jag att det är bättre.

Jag slipper belasta hjärnan med dessa kortkommandon.

Det fanns dock vissa funktioner som var bra i SureType t.ex. för att öppna ett program och en webbsida snabbt.
Nu kom jag att dra mig till minnes att det i PC-Tidningen för ett tag sedan har funnits med ett gratisprogram som hade ungefär samma funktioner som de två programmen vi skrivit om.
Dock så kommer jag inte ihåg vare sig namn eller vilket nummer på tidningen som det kom med.
Så... känner Du för att leka lite detektiv så kan man kanske spara en krona eller två...

//Breeze

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem