Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Kraschat hårddisk

Kraschat hårddisk

hej!
Jag skulle gärana vilja hjälp med ett datorproblrm jag har.
För någon vecka sedan när jag satte på datorn vid startprocessen ville windows (XP) inkonsekvenskontrollera en av hårddiskarna och då lät jag att den kör scandisk i någon timme men eftersom jag behövde använda datorn så avbröt jag scanningen och hoppade över inkonsekvenskontrollen när jag startade om datorn.
Men när jag kom i datorn så fanns inte hårddisken i *Den Här Datorn* och kunde inte komma åt den.
Några dagar senare lät jag Windows hålla på tills det var klart med scanningen men trots det kommer jag inte åt hårddisken ändå.
När man tittar i Enhetshanteraren så finns hårddisken med men annars inga tecken på att den exiterar överhuvudtaget.
Jag skulle vilja veta om det finns nån lösning på problemet eller är det totalt kört??
Jag har viktig data på hårddisken men tyvärr hann jag aldrig uppdatera säkerhetskopieringen.
Jag kör Windows XP.
Antal svar på detta inlägg: 5
hamba102 , är det samma partition som du har windows installerad på?

om inte testa att köra hårddisken vid sidan om som slave
på en annan dator, och gör checkdisk på enheten efter det du testat om du kan läsa filer på disken.

att avbryta en inkonsekvenskontroll är ett dåligt val
eftersom en sådan varning redan säger att filsystemet är trasigt.
hamba102
kolla om du ser din HD genom Start/ högerklicka Den här datorn/Hantera/Diskhantering
Ser du din HD då och vilken bokstav har den? C skall den heta.
Alltså om jag förstått dig rätt så fick du iaf igång windows?
Hur fungerade ex Mina dokument osv?
Jag skulle nog göra som Göcke föreslår, dvs köra hårddisken som Slave och om det funkar, kopiera allt och sedan prova med att installera om Windows.
Annons
Hej iegn!
Göcke,
det finns ingen operativsystem installerad på den hårdisken utan jag lagrade mina bilder på den och jag kör den som slave på min dator men jag ska testa om den funkar på nån annan dator, som slave förstås.
PonGot,
Jag provade som du skrev men den kommer aldig upp på listan över befintliga diskar.
och tack för tipsen.
Brrrrr
Det låter dystert.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem