Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

oDC genom bredbandsdelare

oDC genom bredbandsdelare

Hej..
Har införskaffat en DLink DI-604 bredbandsdelare, och har nu när jag kopplat in den upptäckt att jag inte längre kan söka på DC? att starta oDC och sedan ansluta till hubbarna är inga problem, men när jag söker på DC så får jag inte upp något..

Jag har sett det här fenomenet med vissa brandväggar bland annat windows egna, och har kommit till den slutsatsen att det måste vara brandväggen i bredbandsdelaren som inte släpper igenom sådan trafik..

Så nu undrar jag om det finn någon nätverkskunnig som kan tala om vad jag skall ha för inställning för att tillåta oDc att arbeta "fullt Ut"..?
Och även om ni har några andra tips angående vilka portar jag skall ha öppna och inte öppna mm med inställningar ...!

Tack på förhand!
Christian
Antal svar på detta inlägg: 9
Christian jag har samma Bredbandsdelare men jag har inte dina problem. Jag har kopplat in tre burkar och alla kör DC++ samtidigt.med andra ord det funkar klockrent..... =D
precis som det står i programmet du behöver öppna rätt port till rätt ip i routern. mer än så kan jag inte hjälpa dig eftersom jag varken vet vilken port du kör eller vilket internt ip du har men eftersom det är en d-link så är det mellan 192.168.0.1 till 192.168.0.254.

Och hur du öppnar portar står väldigt bra förklarat både i manualen och i routern själv..
Han kör active mode vilket inte du gör jimp@.
Annons
löste problemet med oDc genom att gå över i passive mode...
men det skulle ändå vara kul och veta vad man skall tillåta och inte tillåta i en hårdvarubrandvägg... vilka portar som skall vara öppna och vilka man skall stänga till!
Christian en gyllene regel är att stänga allt och öppna upp enbart för de program man själv använder.
Tjaaaa

Jag tycker du skall "portmappa" i din brandvägg, tror det heter forwarding eller kanske virtual server i en D-link. Finessen är att den port som DC kör på skall behållas oförändrad genom D-linken. Gör en mappning för tex. TCP port 4441 mot den IP som du har på datorn där du kör DC. Du måste oxo tala om för DC att det är port 4441 och att den skall köra mot D-linkens externa adress, dsv. den du adress du får från din ISP, den adressen kan man se i D-linken under status..... det går inte någe vidare att köra DC i passiv mode....

Svårt? Näe, fast lite svårt att förklara
Som jag sa tidigare, det är ganska självklart vilken port du behöver forwarda, eftersom det står precis bredvid där du väljer passive Mode. står även att om du har NAT behöver du forwarda. Hur du Forwardar står i D-Links manual så inte är svår att förstå.
OK....
Jag tror jag skall klara det nu, men bara för alla er som tjatar om D-Links manual "som är så lätt att förstå" så kan jag säga att jag har ingen manual till min D-Link eftersom jag har fått den av en kompis som sa att den var helt kapputt.. men jag flashade om med ny firmware och nu rullar den igen...

Jag skall gräva lite i D-Linken för att se vad jag ka få fram..
Tack för hjälpen
Ett försök till förklaring kommer här...

Efter att ha läst oven inlägg så anser jag mig kunna sprida lite ljus över detta....

//Öppna oDC++ och kolla vilken port programmet använder för kommunikation.

//Öppna webgränsnittet i D-Linken och gå in under menyn tools.

//Gå till IP-Forwarding / Port redirection

//Ange portnumret som du noterade i oDC++ i fältet och tala sedan om vilken ipadress som det skall skickas till! ( Det bästa i det här fallet är att köra med Statiska IP Adresser typ. 192.168.0.2 på datorn och 192.168.0.1 på D-Linken )

//Spara inställningarna i D-Linken och boota om den, har du bytt IP på datorn så boota om den också.

// K-Ö-R !

Med denna inställning så skall det fungera! Jag har på min D-Link för säkerhets skull öppnat dne port som ligger direkt under och den som ligger direkt över också, bara för säkerhets skull!

Om detta inte skulle fungera så måste du gå igenom och se efter så att du inte har några brandväggar i datorn som ligger och spärrar. Ta bort dom ! Hlt meningslösa att ha om du konfigurerar din D-Link på rätt sätt...

Mvh

<-//Minion//->

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem