Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Program för åtkomst till HD

Program för åtkomst till HD

Finns det något program som hjälper en att komma in på en hårddisk som sitter i ett kabinnet och är inkopplad via usb? När jag ska gå in på hårddisken via den här datorn så får jag frågan om jag vill formatera den.
Det är en ominstallation av xp på den och hela gick bra men den ville inte ta serienummret som är mitt eget men på denna dator. Så den startar upp som vanligt men skall registreras innan man kommer in på den så att säga.
Nu sitter det en annan hd i den burken med orginal xp för den som funkar och det jag vill göra är att komma åt lite filer bara så ska denna hd in i sin burk igen. Undrar om jag förstod själv vad jag menade....
Antal svar på detta inlägg: 8
Jan_e
Kolla mitt inlägg http://www.internetstart.se/forum/las.asp?id=71006
Tror inte din dator hittar den önskade HD pga konfliktproblem. Om du följer schemat och döper om HD till Y eller någon ledig bokstav så fixar det till sig.
Lycka till!
Menar du att usb-hd ser sig själv som ett operativsystem, eller fungerar inte utforskarfunktionen utan att du registrerar det?
För att komma in på Hårddisken får Du nog bygla den som slav först, annars är det hopplöst. (De små kontaktstiften på baksidan, sidan om anslutningskontakten)
Förutsätter såklart att HD:n är en IDE.
Annons
Nja Datorn hittar HD:n som är en IDE iofs och den har sin beteckning som F samt att den sitter i ett kabinett ansluten via en USB port. Men om man vill "utforska den" spelar ingen roll varifrån så kommer frågan om jag vill formatera den vilket jag inte vill utan komma in i den och se vad som finns där. Det finns ingen konflikt oh den finns så snällt i "den här datorn" men....
Har du tittat i egenskaperna för hårddisken? högerklicka på den välj egenskaper. Jag funderar på dina rättigheter för hårddisken.

Om det är så att du har NTFS filsystem så har du troligen förlorat ägande-rättigheterna i bästa fall och då måste du ta över rättigheterna.
Alltså jag kan inte högerklicka på den ens... Men att återfå äganderättigheterna kunda man inte göra det på ett annat sätt än högerklickning som inte funkar.
Rättning mittåt, jag kan visst högerklicka på den har gjort det innan....
Det är filsystem RAW och 0 kb i egenskaper. Tittar man via diskhantering så är den felfri men svagt streckad och inget filsystem.
http://www.data-recovery-software.net/

Läste om samma fenomen i ett forum och denne hade lyckats hitta sina filer via R Studio som är ett gratisprogram. Kolla länken här ovan

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem