Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Nätverk WXP och Vista

Nätverk WXP och Vista

Har nyligen skaffat en Acer Laptop med Vista Ultimate. Har en Zyxel-router och ett hemmanätverk med sammanlagt 5 datorer. Trodde det skulle vara enkelt att lägga till en dator med Vista men det visade sig vara svårt. Acer supporten hävdar att problemet ligger i Zyxelroutern och Zyxel suppoten att felet ligger i Vistas nätverksinställningar. Alltå ingen hjälp från något håll. Efter att ha googlat hittade jag denna sida
[www.alltomxp.se/index.php?option=com_content&task=view&id=617]

och nu har jag även Vista datorn med i nätverket.
Fler som haft problem med XP-Vista eller Vista Vista?
Antal svar på detta inlägg: 9
Nej inga problem, däremot kan det bli problem med samba om man delar ut filer den vägen
Göcke! När jag ansluter till vårt nätverk via TP kabel måste jag jag stänga av brandväggar, inaktivera Ivo6 men visst kommer Acern med men problemet är när jag vill köra trådlöst. Det har jag inte knäckt ännu....
Jo jag har haft liknande problem (om jag förstår din förklaring rätt). Datorer med XP och Vista ville inte se varandra per automatik i nätverket. Om man däremot sökte lite på IP-numren så hittade de varandra. Det var en del krångel innan jag fick det att fungera minns jag.
Annons
det finns en fix att ladda hem för XP användarna så att de blir kompatibla uppåt.

[http://support.microsoft.com/kb/922120]
PonGot, ser inte den bärbara det trådlösa nätverket??
så titta på om den slås av eller på via en extern liten ströbrytare, eller via en mjukvarupanel i kontrollpanelen.
Den här funktionen är ju till för att spara på batteriet i bärbara.
Göcke det är inga problem att se trådlösa nätverk problemet är att komma in på vårt LAN. Det löstes om man börjag med att stänga av brandväggen i Norton därefter göra alla inställningar och sedan sätta på brandväggen.
Nu funkar allt som det ska men knepigt var det med Wi-Fi.
Länken ovan är bra finns många lärorika saker.
Den fix som Göcke länkade till behövs inte om man har SP3
brandvägg, brandvägg på väggen där, tänk vad detta verktyg kan strula till det.
kul att du fixade till det PonGot,
Nu skall jag ut och dra en repa med MC-n
Göcke
Hoppas MC-riden var schysst och att du inte for in i någon vägg. Brandväggar är ju som bekant finurliga men det visste Du.
Luring där!!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem