Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Filer raderas vid överföring

Filer raderas vid överföring

Har överfört ca 150 GB filer från en äldre IDE-disk till en ny SATA-disk med hjälp av en adapter som består av enbart 2 kablar - en att koppla mellan diskarna och en för strömmen. Det var inga problem under själva processen, allt flöt perfekt såvitt jag kunde se.

Sen upptäckte jag att filer försvunnit från den gamla IDE-disken. Exempel:

I en mapp med drygt 1000 textdokument saknas nu 14 stycken....
I en mapp med drygt 600 bilder fattas en bild....
I en mapp fanns en film i 3 delar - nu är del 3 borta....

Är sånt här vanligt och vad kan det bero på? Är det risk för att det även gått snett tvärtom - att filer inte följt med vid kopieringen?
Antal svar på detta inlägg: 4
smultron, kopierar man så skall inget försvinna på orginaldisken.

däremot så är jag lite tveksam till vad du menar med ditt arrangemang med kablaget mellan diskarna.

1. för att kunna kopiera filer/kataloger måste det till ett operativ som utför jobbet. var finns det med i denna koppling??

2. har du använt dig av drag och släpp funktionen så kan du ha utfört handlingen felaktigt. eftersom den funktionen inte är säker alla gånger.
Operativet (XP Pro med SP2) finns på SATA-disken i en ny dator. IDE-disken sitter som slave (utan operativ) i min gamla dator och jag ville ha allt innehåll på den överfört till den nya. Nåt permanent nätverk behöver jag inte, därför valde jag den enklaste av alla lösningar - ett "USB SATA / IDE Adapter Kit".

Hur menar du att drag och släpp funktionen inte är säker alla gånger? Fel kan jag väl knappast ha gjort.... det är ju bara att, just dra och släppa. Det lilla plustecknet (kopiera) syns, sen dyker fönstret med mätaren, återstående tid och dom fladdrande dokumenten mellan mapparna upp. Inga felmess eller andra konstigheter och som avslutning, säker borttagning av USB-enheten.
Jag har också varit utsatt för detta. Sedan dess så KOPIERAR jag först, så jag ser att allt kommit med. Sedan raderar jag den enhet där jag kopierade ifrån. Lite omständigt, ungefär som både hängslen och bälte, men har inte tappat något sedan dess...
Annons
att dra och släppa kan betyda två saker
1 att flytta filerna
2 att kopiera filerna

allt beroende på hur du använder musknapparna

de gånger du får en förflyttning av filerna har du använt vänster musknapp
om du har en mus inställd för högerhänta.
använder du höger musknapp nedtryckt så får du ett antal valaternativ

skall man vara säker på att kopiera stora mängder filer
skall man markera alla , göra copy och sedan flytta markören till stället man
vill plasera filerna på och välja klistra in.

alla finesser med mössen idag gör att man kan få riktigt roliga fel
som användarna ej vet varför de har uppståt.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem