Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Ingen skärmbild ibland

Ingen skärmbild ibland

Stationär dator med XP-pro o LCD-skärm.
Det här felet började med en flimrande bildskärm och sedan släcktes bilden ner. Efter omstart funkade det i några dagar, sedan började skärmen släckas ned då och då men det gick att starta om igen. Datorn startar upp som vanligt men efter att Windowsloggan visats finns ingen signal till skärmen. Får jag mot förmodan skärmbild, så kan datorn stå på felfritt i timmar.
Jag har lagt in de senaste drivrutinerna för grafikkortet. Har också provat att flytta grafikkortet till en annan kortplats och då funkade det i några dagar sedan var det samma problem igen.
Provade med en ny DVI-kabel utan resultat.
I felsäkert läge funkar det bra med skärmbilden.
Igår chansade jag på att flytta tillbaka grafikkortet till den tidigare kortplatsen, efter som det var omöjligt att få någon skärmbild och se det funkade hela kvällen. Idag startade jag datorn med viss spänning, men efter Windowsloggan visats så släcktes skärmen, men efter ca 1 min så kom ändå bilden tillbaka och nu funkar det kanske tills nästa gång datorn skall stängas och startas upp.
Datorn som är 1 år gammal har varit inne på rep. de bytte ut moderkort och ramminnen eftersom det var diagonala mönster på skärmen och datorn ej gick att starta om förutom att bryta strömmen. Funkade sedan bra i två dagar sedan kom det felet jag beskrivit ovan. Innan rep. fanns inget fel som liknar detta.
Var letar jag fel? Operativsystemet eller är det någon som har en förklaring om vad jag skall vidta för åtgärder!

Mvh Lars-Erik Ohlsson
Antal svar på detta inlägg: 3
Processorfel troligen sönderbränd, eller kontaktfel mellan dator och bildskärm glapp m a o
Datorn funkar prickfritt f.ö och kabeln sitter bra. Idag har den startat med bild sedan jag flyttade grafikkortet igår. Några blinkningar bara.
Jag tror mera på att grafikkortets drivrutiner inte blivit rätt installerade trots att det anges så på kortet i system/maskinvara.
sol4245backa , när du nu har jobbat med att flytta kortet, har du kontrollerat fläckten på grafikkortet.
eftersom det ser ut att vara ett periodiskt fel

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem