Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Någon som vet

Någon som vet

Jag undrar tex om man vill titta på TV inslag på Expressens sida och använder Internet Explorer funkar det, men om jag använder Firefox så funkar det inte det står att jag måste ha Apple Quicktime varför måste man installera det på datorn för att se webbtv inslag i Firefox, det funkar ju med IE någon som är kunnig i Firefox webbläsare
Antal svar på detta inlägg: 33
Sidor: 1 2 3 4 Nästa »

Ofta är det insticks tillägg som behöver installeras i Firefox, och det kan vara Quicktime.
När man försöker spela en filmfil eller nåt som Firefox inte stöder i grunden brukar det fråga om man vill söka och installera vad som saknas. Sen funkar det...

//Breeze
Varför vet jag inte. men det beror väl på olika gränssnitt.
Eller som Breeze säger
Hur som helst. Om du nu installerar Apple Quicktime och INTE vill ha med Itunes. glöm inte att avbocka den i tid.

Hej svejs i värmen
Jag får väll kolla det men går jag in på Aftonbladet och klickar på deras filmfiler så funkar det med Firefox det tycker jag är lite lustigt.
Annons
Quicktime brukar vara bra för lite av varje. skadar inte att ha det installerat. Synd bara att man måste installera ett märke/fablrikat man normalt inte stödjer.
orsaken att det används olika , ligger på websidan, vilken de har avtal med
för sitt licensunderhåll. och hur de sen kodar för att godkänna att du har rätt version.

samma problem är det med flashsnuttar.
och java pluggins.
Ja det är lite krånglig med Firefox ibland det räckte inte med Quicktime dom vill att jag installerar Macromedia Flach 8 också. Menar du att Expressen kodar så att man nästan är tvingad att använda IE för att allt ska funka
Nej ingen är tvingad att välja i 90% av alla fallen.
men IE är störst så vill man bara göra det lätt för sig så skriver man bara för IE och bryr sig inte om andra web-läsare

och sen så skiljer det sig i hur man uppmanas att instalera eller ej i de olika versionerna av läsare.

kör du FF så skall du instalera de plugin som de rekomenderar som grund
annars så kan det strula i onödan.
Okej då vet jag, ska testa att ladda ner Macromedia flach också Tack
...krångligt och krångligt... det sköter sig nästan själv, installationerna av tilläggen. Men visst, det hade varit enklare om de fanns med från början, ett "komplett" program så att säga.

Personligen så har jag praktiskt taget helt gått ifrån IE idag, den nya versionen tyckte jag var rätt så virrig... upplever Firefox som avsevärt mer användarvänlig och logiskt uppbyggd.
Inte konstigt att Firefox kapar åt sig en allt större andel av kakan.

//Breeze
Breeze kan du visa länken där du laddar ner Macromedia flach 8

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem