Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Excel

Excel

Hej forumet! I Excel så brukar filerna sluta med xls. Nya filer i Vista slutar med xlsx vilket antagligen gör att äldre versioner excel inte känner igen filen. Jag har en bärbar med XP Pro och där finns en filkonverterare så där inga problem. XP Home finns där någon filkonvererare och varför xlsx.

Hoppas ni fattar vad jag menar
Bengan.
Antal svar på detta inlägg: 6
Är det inte så att du kör med Office 2007?
I office 2007 får excelfilerna denna ändelse och word får docx.
Det har med att göra att Office 2007 använder en helt ny standard.
För att användare av äldre versioner av Office ska kunna läsa dessa måste man ladda ned en konverterare ELLEr och också måste originaldokumentet sparas i det gamla formatet. Välj Spara som på Arkiv och ändra sedan till Office 97-2003format
Tack Per, men filen går inte att öppna eftersom Windows inte känner till filformatet. Och då kan jag väl inte spara.
office 2007 är det.
Annons
bengan , det är inte operativet som styr detta ,
utan vilken version av officepaket du har instalerat på maskinerna.
och om den är från version office2003 och upp så kan du ladda hem stödet för de filformat som office 2007 har så att du
kan läsa dem. på microsofts office sida.
Bengan:
om du klickar på Officeknappen längst upp till vänster, så får du fram olika alternativ, bla SPARA SOM- Välj då Excell 97-2003 arbetsbok, så ska det fungera för andra att läsa dina excel och word dokument.
Det går att göra en inställning så att de alltid sparas i det gamla formatet, men vitsen med det nya formatet är en del nya funktioner samt att filerna blir mindre.
Man lär sig något nytt varje dag. I morgon ska jag hjälpa den som tar i mot mina filer att ladda ner filkonverterare.

Tack för hjälpen. Bengan.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem