Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Mozilla FireFox

Mozilla FireFox

Hej,

Lite åsikter om Mozilla FireFox. Är det bättre än Internet Explorer eller? Om man nu använder FireFox istället för Explorer ska man i såfall avinstallera Explorer.

Hälsningar Bengt
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: 1 2 Nästa »

Hej Bengt, jag har haft firefox ett tag nu och tycker kanske det är snabbare i vissa fall än IE men använder även IE då och då och du behöver inte avinstallera det innan firefox.
Firefox är i vissa fall bättre än Explorer...färre säkerhetsproblem....
Dock fins det vissa saker som inte funkar i Firefox till exempel tjänser som Handelsbankens säkerhetscertifikat...

Det är mycket bättre när det gäller CSS mallar...och webstandard...

På vissa sidor får man byta kodning för att åäö inte ska vara ?

En fördel är att du kan surfa med tabbar. Du kan då ha flera sidor i samma fönster och det ändå blir överskådligt och överkomligt...

Som du märker så finns det en del problem...men också fördelar....

Mitt råd...testa så får du se för egen del om du gillar eller inte...

www.mozilla.org
Det fungerar inte som Internet Explorer precis, men om man orkar lära sig programmet ska du få se att Mozilla Firefox är skitbra.
Annons
Hej. Har börjat använda Firefox webbläsare och undrar hur inställningarna ska vara under "webbfunktioner-knappen" för Ativera Java & Aktivera JavaScript: Sedan klickar jag på Avancerat och får då upp en hel rad som ska väljas med bock eller ej och jag fattar (eg. har inte satt mig in i..) inte hur och vilka konsekvenser det blir utav det i så fall? Kan någon här hjälpa mig (seriöst) med detta vore jag väldigt tacksam! Om det finns något annat bra tips ni känner till "allround" för Firefox emot det gärna med. /Bea P.S. Kan inte lägga till smileys här - vad ska jag fixa för inställning för det ska funka då? D.S.
För java krävs som alltid pluginen från Sun(jag behövde bocka för en ruta i Java VM för att det skulle funka med Firefox) och javascript ska du inte behöva ändra något i, och den ruta som kommer upp där står det väldigt bra förklarat och kan inte bli bättre.

Och att du inte kan använda menyn för att infoga smilys hänger ihop med att den troligen inte är kompatibel med firefox.

IE och Firefox tolkar javascript olika.
Bea man kan ju skriva tecknen för smileys så får du dem grafiskt om den funktionen finns som här på IS forumet.

Här är en lista över dem
http://www.dsv.su.se/datorer/epost/smiley.html
Tack för svar och god fortsättning..

OK. Java från Sun har jag i datorn och ibockat det som behövs vad jag vet. Blev lite orolig där att det kunde vara någon säkerhetsrisk att bocka i allt i *den* rutan, därför frågan. Så är det nog inte då? Men nu har jag verkligen besvär med att komma in på IS om jag använder foxen och förstår inte varför!? Jag kan inte heller komma vidare när jag klickar på länkarna som finns där, det händer *ingenting*! Fattar nada? Är IS *inte* kompatibel med Mozilla FireFox? Eller *vad* felas hela tiden? :-/

-> Göcke: Tack för tips och länk!

/Bea
Tack Bea, jag har inga problem med 99% på IS , det är bara smileys som inte laddas in på sidan. Du måste ha bockat för någon regel som gör att du har problem.
Hej Göcke!

Aha, så det tror du. Jepp, det låter väl troligt i så fall då du inte har större problem än så, svs 99% typ. Frågan är väl vad för regel? I webbläsaren eller brandväggen då? Inte helt enkelt detta för en novis på datorer som jag. Kan man tänkas få tips var jag ska börja felsöka någonstans som *inte* får vara för krångligt. Man är ju också lite spak nu efter "flodvågskatastrofen" bl a.

/Bea

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem