Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Svchost.exe

Svchost.exe

Jag har trubbel med en av mina datorer.

Det är en Toshiba sat pro med XP Pro sp3, 2gb ram installerat. Alla updates installerade.

Den hänger sig och allt stannar men om man väntar nån minut så släpper det.
Jag tror att det hänger ihop med processen svchost.exe som startar som network service, lokal tjänst och system massor av ggr. när den hänger sig ligger cpu-användningen på 100%.

Jag har googlat på det och fått svaret att " nu är problemet med att svchost.exe äter upp all minneskapacitet äntligen löst av Microsoft".
Det finns en fil att ladda ner. Men min ator säger att filen som finns är nyare och vägrar ta emot den fixande filen.

Finns det nån snäll, duktig människa som har nåt tips åt mig ?

/B
Antal svar på detta inlägg: 9
titta över hur många program som startar som du vet att du inte behöver ha igång.
stäng dessa.
har du sp3 så har du de senaste filerna.

svchost är en fil som alla program använder för kommunikationen med nätet.
Tack för svar Göcke, men tyvärr löser det nog inte mitt problem.

När det gäller program så händer det när bara MS Outlok och Mozilla Firfox i en eller två upplagor är startade.

När det kommer till processer har jag med min ringa kunskap ingen möjlighet att avgöra vad som behövs och inte.

/B
Bosse , vad är det du pratar om,
har du kommit så långt att du vet att vilka program som gör att det suger musten ur datorn, då får du fundera på, varför.

att starta två outlook , kommer att hänga sig ( ta tid ) , det är klart.

och att se vilka program som autostartar, gör du via
kör och skriv msconfig, titta sedan under autostart så ser du vilka program
som autostartar.

har du program som
ISQ, MSN, Itune, Quicktime, Realplayer mm
då har du program som alla vill hämta uppgraderingar eller ge sig till känna innan du är igång med annat på nätet
Annons
När man inte vet riktigt vad man talar om är det också svårt att ge en adekvat felbeskrivning.
Outlook har jag naturligtvis bara igång en av. Däremot FF kan vara igång i flera fikar. I övrigt kör jag bara Norton antivirus när det händer.
Och det är alltså inte bara i uppstartsprocessen det händer utan även när man sitter och jobbar, den "låser" sig och man får vänta någon eller några minuter så funkar det ett tag igen.

Jag förstår att det inte är lätt att ge råd på distans, men man kan ju chansa.

Tack iaf.

/B
ta bort norton där har du största orsaken till att de "hakar sig "
Snack.
visst tar Norton plats, men vad gör inte det.

Det måste vara annat.

Två flikar i FF gör väl ingen skillnad,
men två Uppstart av FF det gör skinnad.
Flåt stavningen "skillnad" ska de va.
nu pratar jag med mig själv igen.
Ta bort Norton säger jag också. Norton med antivirus och alla andra "webbskydd" suger kraft av en dator. MEN glöm inte att du måste skaffa ett annat antivirus som skydd.
Äh. jag kör Norton på alla 5 fem datorer jag har. Ingen bär sig åt så här. Den diskussionen glömmer vi.

Däremot fann jag det mer intressant med skillnaden mellan uppstarter och flikar i FF.
Det skall jag hålla ögonen på ett tag framöver.

TACK
/B

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem