Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Betal bankkort

Betal bankkort

Kanske fel forum .... men ändå

Vem bestämmer hur många upplysningar som ska finnas med på "kvittot" när jag betalar med mitt bankkort? De flesta gångerna är bara de fyra sista siffrorna synliga de övriga markerade med**** **** o.s.v
Nyss när jag betalade på ett gatukök och jag fick min "flirp" så var hela bankkortsnumtret utskrivet. Finns det generellaregler?
Antal svar på detta inlägg: 10
visar du leg med körkortet så , skriver de upp hela ditt person nummer
det är ju hela nummret som är du, och inget annat.
Hon menar betalkortsnumret................
kan inte tänka mig att det är något annat för betalkortsnummret.
Jag skulle dra åt mig öronen om någon försöker påskina med bara de sista siffrorna att man köpt en tjänst.
om det inte på annat sätt går att se att det var jag som gjorde det.
Annons
**** **** **** 6655.

Gissa vad detta är. Det är mitt kvitto ICA Kort Online som jag har framför mig.

Längst ner så står det "Personlig kod och dagens datum.
svejan: Jag har för mig att det var ICA Maxi i Linköping hade ju något strul med sitt system som gjorde att hela kortnummret av misstag visades på kvittot.
Det finns nog inga regler som styr att man måste censurera uppgifterna på kvittot, men det är ju lämpligt om dom gör det.

Så länge som inte CVV/CVC-koden samt bankkortets giltighetstid finns med på kvittot så är det ju ingen större panik.
med detta så har du verifierat kortkoden med ett elektroniskt sertifikat som är en sifferkod du slår in
då finns övriga siffror i systemet ändå och är verifierade som riktiga.
och går att efterkontrollera.
mitt ica kort läses av precis som Leiakes
men bankortet läses av med alla siffrorna

tror Fajjer är nära sanningen här
Fajjer.
Giltighetstiden men inte CVV koden finns med på "flirpen" Det har kanske ingen betydelse ur säkerhetssynpunkt.
Tre saker behövs om jag ska kunna länsa ditt konto. Det första är ditt kortnummer, det andra är giltigheten för ditt konto, och det tredje och det allra heligaste är CVV/CVC-koden.

Håll den hemlig så gott som du kan. Jag är kund hos Swedbank. Jag blev tom rekommenderad att skrapa bort koden på kortet och memorera den istället.
Tack för alla intressanta synpunkter

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem