Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Hjälp med bildfiler på datorn??

Hjälp med bildfiler på datorn??

Fått köra om datorn och nu när jag installerat kameran och lägger in bilder upptäcker jag ett problem. Om jag tex bara tar upp och tittar på en bild och roterar den rätt och väljer spara så blir datumet på bilden ändrat till dagens datum och då kan man ju inte se exakt när bilden är tagen. Så var det inte innan! Oavsett vad jag gjorde så var det alltid datumet när bilden togs som visades! Vill man ju gärna! Hjälp, vad gör man nu? Säkert någon pytteinställning jag inte fattar
Antal svar på detta inlägg: 23
Sidor: 1 2 3 Nästa »

antubis!
Om du högerklickar på bilden och väljer egenskaper, får du inte det skapandet datumet då under allmänt?
antabus, det är spara som du inte gjorde förut.
det räcker med att bara rotera bilden och stänga
sofus: nej, det är precis det jag saknar. Roterar jag en bild rätt blir det dagens datum Och jag kan inte se när bilden togs ens inne i egenskaperna. Där står bara det nya datumet.

Göcke: jag sparade och det var då datumet ändrades. det räcker inte med att bara rotera och stänga. kanske missförstår jag.

det här är ju för sorgligt. vad har hänt? man vill ju ha datum när bilden togs och det hade jag innan!
Annons
jag förutsatte att du använde fax och bildvisningen i XP eller Vista
använder du ett annat program för visning redigering så har du saker att justera inne i det programets setup
Göcke: jag har aldrig behövt göra det förr. I mitt bildbehandlingsprogram finns det inget sådant i setuppen. Det är i själva mappen som jag har på hårddisken datumet ändras. Inte inne i ett bildbehandlingsprogram. Hmm....
om du öppnar och stänger en fil så ändras inte datumet på filen.
men öppnar du och sparar så skriver du över den gamla filen med den nya och du får ett nytt datum på filen som spar datum

men ändras datumstämpeln inne i filen så är det programet du använder som ändrar det, och det är där du får leta efter problemet.

men eftersom du inte har nämnt vilket program du har problem med, så kan vi ju bara gissa.
jag använder Paint shop Pro, så slipper du gissa
Kollat lite på det här och testat ett par program...

I Irfanview kan Du rotera och bevara Exif datan, använd plugin JPG Lossless Rotation, Du kan ju testa...
Finns hur mycket som helst om det här skrivet på nätet, bara att googla. Problemet är att hitta just det man vill veta



//Breeze
Kan det inte vara så då att om du lägger in bilderna samma dag du knäppt att de har samma datum och lägger du in dem senare så ändras datumet? För så har jag det, på kameran är det kamerans minne som kommer i håg datumet och datans minne kommer i håg naä bilden läggs in i datorn..

Testa så här ta ett kort t.ex. idag (vridet) lägg in det på datorn idag och kolla att datumet stämmer. Vänta till i morron och vrid fotot rätt, ändrar han datum även då? När det legat inne på datorn.
Breeze: så ska man väl inte behöva göra. Datorn är ju precis som innan. Jag HAR ju kunnat se rätt datum.

Bandit: lagt in gamla bilder. Det blir rätt datum, det blir det på nya också. Men ändrar man något så försvinner skapandedatumet och det står bara ändratdatum.

Måste ju kunna få det som innan utan att programera om datorn
Med tanke på att det var så det funkade innan..

Jag är van vid att lägga in bilderna, öppna dom, vända och spara. Men skapandedatum ändras aldrig. Inga konstigheter.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem