Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Far cry/unreal 2- crash problem

Far cry/unreal 2- crash problem

Hej,
Jag har xp sp2, pentium 2.66 ghz 512 minne 260 gb hd, grafik kort fx 5200 128 mb.

Har inga virus har senaste update av norton antivirus, har hårdvarubrandvägg.

När jag startar far cry(dvd), startar det men efter att introt i 3d på stranden, kört i ca 20 sekunder så krashar det. Direkt tillbaks till windows som då förvisso funkar... Har senaste direktx också...

Har aldrig fått detta att funka, har bara orginal, vet någon vad som är fel??

Mitt andra spel i samlingen funkar alls, det startar inte får ett skumt felmedelande innan det ska gå igång. Det är unreal 2...

Kan det vara samma fel, please help... Det är ångestladdat att inte kunna spela farcry när man har köpt det...

Tacksam för svar

Vilsen i pankakan( för övrigt ett hemskt barnprogram :))
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

Det troliga felet är grafikgrivrutinerna.
Prova Far cry men det krascha min dator pga att grafikkortet blev för varmt hade dragit upp detaljer och liknande en aning för mycket.. men jag kom iaf in i spelet på mitt gf 4200ti...

¨Håller med Rob om att det sannolikt är drivrutinerna till grafikkortet som behöver en uppdatering
Ditt grafikkort klarar helt enkelt EJ av detta! FX 5200 hanterar de mest grundäggande spelen o kontorstillämningarna fullt ut, inte mycket mera! Ska du nu promt köra spel, så gå upp i prisklasserna 2500 - 3500:- ty så illa är det med dagens moderna "innespel"! Det som utvecklades för !½ år sedan och krävde kort för 5-800:- är totalt utblåst i dagsläget!
Ni spelfantomer, skaffa grafikkort för prislappen runt 3-4000:-, that´s it! Se bara till att ni har CPU som tillåter maximal uteffekt av grafikens kapacitet! Det handlar ej enbart om kylning här!
Annons
Hej och hå,

Hade ett ti 4200 förut men fick ett fx5200 när det gamla gick sönder.

På det gamla 4200 funkade unreal 2...

Är det så att FX5200 är mycket sämre än ti 4200??

/ J
Jag igen,
provade igen med högre upplösning och mer detaljer och det flyter på bra... men far cry dör på precis samma ställe i början av spelet meny/intro som är i 3d... Har uppdaterat till drivisen på nvidia:s hemsida, bör det vara den nyaste eller måste man leta nån annan stans för att hitta den senaste drivisen?

Om annat fler förslag??

Tack föresten




/J
Har ni kollat på spelets hemsida om de känner till detta problemet.
Jag har en liknande dator med ett GeForce4 Ti4800SE 128Mb med dom senaste drivarna som fungerade utmärkt att spela Far Cry tills jag installerade SP2. Så efter att ha frågat flera "experter" så fick jag rådet att avinstallera SP2, dom sa att det inte gjorde något eftersom SP2 är till största del en säkerhetsuppgradering och jag sitter bakom en router och en brandvägg och använder flera övervakande prog. förutom NIS 2003.
Så om inget annat funkar så prova att avinstallera SP2.
/Lasse
Har ett Ati Radeon 9200 128 mb som kostade 700 kr för 1 år sedan och det går det alldeles utmärkt att spela FarCry med. Det var på ett enda ställe spelet hängde upp sig och det var precis i början innan han kommer ut på stranden, han tar typ en komradio och pratar med chefen för första gången och det går över i typ videoformat eller vad man ska kallat( man kan inte styra spelaren) Omöjligt att komma längre, fick ändra till ett annat grafikformat i en inifil och försöka ta mig till nästa checkpoint fast bilden var helskum. Sen funkade resten av spelet klockrent. Måste ha vart en bugg där i början av spelet.
Jag överdrev nog en aning angående grafikkort visavi spel, FX5200 är ju inte direkt dåligt, men inget speciellt bra heller...
Det är nog säkert som Sten-Owe säger, en bugg i spelet eftersom det uppstår problem på ett visst ställe i spelet och fungerar i övrigt. Men rekommenderar ändock att du investerar i ett kort i en högre prisklass...
Ett FX5200 får samma FPS i de flesta spel som ett GF 4200ti.. Så de har samma prestanda trodde det skulle vara mer i FX men nä så fel jag hade när jag kolla runt på flera tester.

Så jag sket i o köpa ett grafikkort i 1000kr klassen och köpte en DVD brännare istället spelar endå inte så mycket.. :)

Normalt sett ska man inte ställa in högre upplösning och mer detaljer för att få något att funka utan man ska minska dem.. i Ditt far cry borde du dra ner allting till lägsta och se vad som händer. Med tanke på att jag kan spela det på mitt grafikkort så ska du åxå kunna det.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem