Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Saknad fil

Saknad fil

Jag hjälper en kompis med en PacardBell dator som han har kraschat med

Där finns en återställningspartion verkar det som

Men man kommer bara förbi setupen ,sen efter en liten stund kommer det upp att NTLDR saknas

Finns de någon som vet vad att göra

MVH Jinsson
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

vilken modell av PacardBell är det??
kommer man inte in i recovery läget så , är det bara ringa PackardBell
och be om en recoveryskiva
Det är en IMEDIA 5565 PB34220291
har du följt deras guide på nätet
[http://selfservice.packardbell.se/oss/guidedsearch.do]
Annons
Ja jag gjorde de nu kommer bara fram till att de finns ingen matching med mitt problem med att inte återställnings programmet startar
låter som du skulle behöva en ny recoveryCD från Packard
om du inte har det redan
Google är rätt bra ibland
http://www.tinyempire.com/notes/ntldr-swe.htm
Det här programmet:
Om man går in på.
"Modules/Systemfil Checker/Windows standard Tools
Där repareras system och rotfiler.
Det är en långsam process. Det är mycket som ska analyseras innan ev. lagning börjar.
Vill inte med säkerhet påstå att det har med ditt problem att göra. Men här är hemsidan i alla fall.

http://www.glaryutilities.com/

Så här beskrivs problemet NTLDR:
"När datorn startar så försöker BIOS att hitta den primära hårddiskens aktiva partition för att kunna läsa in första sektorn till MBR (Master Boot Record), och använder sedan den informationen för att ladda resten av OS:et. För Windows NT4/2k/XP så tar NTLDR (New Technology Loader) över därifrån. Om du får meddelandet "NTLDR is missing, press any key to restart" så är det troligtvis BIOS som antingen letar efter fel hårddisk, inte hittar rätt partition, den var inte aktiv, hittade inte MBR, eller så letar NTLDR efter MBR på fel ställe, Platsen för NTLDR ändrades, eller så har du råkat ut för ett hårdvarufel (minnen/kablar/hårddiskar/moderkort/osv).

Om möjligt, försök att ändra tillbaka vad för hårdvaru- eller mjukvaruändring du senast gjorde (det kan t.o.m vara så pass enkelt som att glömma ta ut en diskett ur diskettstationen, eller så behöver du se över kablarna)"

Problemet är alltså inte så enkelt att man bara kör ett tune-up program då datorn är mer eller mindre stendöd.
Kanhända att en RecoveryCD också gör jobbet, som Göcke föreslog
Var inne å sökte på NTLDR på goggel i gårkväll Hittade en sida där jag gjorde en bootdisk

Där man får välja mellan en massa alternativ Fick då igång burken men sen vet jag inte vad jag skall göra

Känns ju lite konstigt att starta med cd varje gång Ska fortsätta efter jobb att klura på de är mycket tacksam för alla era förslag

Jinsson
jinsson, Breeze har förklara gången i stora drag,

kan du starta datorn från en boot disk / Cd eller vad det nu är så
ligger felet i den hårddisk som redan sitter i maskinen.

kan man inte boota i recoveryläge i från hårddisken utan att den skriker på fel, så är den dolda partitionen felaktig av någon anledning.
eller rent av hela disken, men även den aktiva boot partitonen kan vara felaktig den också.
eller så har du ett batteribackup som har tacklat av
så bios inställningarna har rensats.

men har du recovery skivan kan du installera om hela maskinen eller reparera den installation som redan finns.
Men framför allt , möjligheten att göra kopior på de viktigaste man vill ha kvar.

men man kan ju inte gissa sig till vad som har föregått ert fel.
och framför allt, har man en mistanke att disken håller på att lagga av,
försök rädda vad räddas kan, diskdoktor får man vara efter det.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem