Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Läs och begrunda

Läs och begrunda

http://blog.brokep.com/2008/09/12/sverige-vax-upp/
Antal svar på detta inlägg: 46
Sidor: 1 2 3 4 5 Nästa »

Skäms, skäms trefaldigt skäms säger jag till TPB. Hur i helskotta kan något sådant över huvudtaget få publiceras/visas? Tryckfrihet javisst, men sunt förnuft och hänsynsfullhet, omtanke och någon sans och måtta måste det väl finnas även hos de mest galna publicister.
Tryckfrihet, ja visst den ska vi vara rädda om, men sunt förnuft - hur ska man få de som skriver och publicerar all möjlig "dynga" på Internet att lära sig det.
Jag är grymt besviken över den flathet som vilar över Tryckfrihetsförordningen. Som det nu är finns det ingen som kan ställas till svars för material som publiceras. Vad det än må vara.
Ja, jag vet att på Internet är allt möjligt, men nog borde det väl i all sin dar finnas "någon" som kan ta vederbörande i örat när det sker sådana övertramp.
Jag blir både ledsen, arg och f-ad över att det får vara så här. Vad jag förstår kan ingen göra något åt denna typ av publicering.
Vet Du/Ni?
Jo, det förstod man när man såg programmet.
Det verkar som om vare sig folk i allmänhet eller politiker inte har en susning om hur bit torrents fungerar.
Trots att killen (glömt namnet) försökte förklara med väldigt enkla liknelser verkade ingen direkt fatta nånting.

Att media är ena riktigt fula fiskar visste man ju sen tidigare, som dom utelämnar information och photoshoppar bilder för att vilseleda allmänheten borde vara straffbart.
Det finns helt klart en självutnämnd *elit* som vill ha monopol på vad som är *korrekta åsikter* och som styr informationen. Dit räknas majoriteten av politikerna och journalistkåren.

Tack och lov finns det ställen på nätet där man kan finna ofiltrerade, ocensurerade nyheter... där man privat grävt vidare i nyheten och återger helheten.

Piratsnubbens blogg var helt klart läsvärd och gav en inblick i hur bedräglig och manipulerande vår media kan vara... rekommenderar alla som läser den här tråden att surfa dit och själv ta en titt.

//Breeze
Jadu Estrid, du kanske skulle läsa igen ...
Annons
Estrid... uppenbart vet du heller inte riktigt vad Bit torrents är och hur det fungerar. Du skäller på fel person...

Piratebay har inte publicerat nånting överhuvud taget.
Är det någon som Du borde vara sur på så är det Tingsrätten som "publicerat" hela förundersökningen, dvs gjort den allmänt tillgänglig, amt TV4 och Dagens Nyheter som gjort en oerhörd reklam för var man kan "tanka" hem hela klabbet.
Den som skapat torrentfilen är en privatperson som har haft förundersökningen på sin dator, och via torrentfilen har han visat på sin adress där man kunnat hämta den. I skrivande stund finns denna förundersökning på tiotusentals datorer var man följdaktligen också kan hämta den ifrån... jag har även sett länkar till de omtalade bilderna på Flashback, ett annat forum.

Så, att göra nåt åt detta är praktiskt taget omöjligt i dagsläget... hur illa det än är att bilderna kommit ut.
Jag blev också förbannad på TPB när jag läste tidningarna. Där fick man uppfattningen att det var TPB som hade publicerat bilderna. Men jag förstår inte varför inte Tingsrätten kan sekretessbelägga obduktionsbilder. Det gäller inte bara bilderna i Arbogafallet utan jag tycker det borde gälla alla mordfall. Vem har någon nytta av dom bilderna mer än experter på brott? Om man vill ha den typen av bilder är man sjuk i huvudet. Vem f-n vill se bilder av stympade och misshandlade människor? Nej, stoppa dessa bilderna NUUUUU!
babo43,

jag håller fullständigt med dig.
Det Du skrev Breeze visste jag inte. Då tar jag tillbaka mitt (som Du skriver) påhopp.
Jag tycker iaf att det är beklagligt att framför allt kvällspressen fortsätter "slå mynt av tragedien" för att få köpare av sina tidningar.
Jag får fortsättningsvis lyssna och läsa och ta till mig och "sålla" den information som ges.
Men att någon helt lagligt kan lägga ut bilder på barnen, är för mig en gåta. Men jag är väl för gammal för att förstå tanken bakom och hur det fungerar i dagens informationssamhälle.
Läs och begrunda
Ja det var det jag hade som titel på tråden. Men tydligt är att många INTE läser och begrundar, utan helt obekymrat rakt av DÖMER utan att veta eller inte ens visar vilja till att leta information.

Jag tycker , med den förståelse jag har ang. torrent osv, att de som lägger upp bilderna är de som gör fel, moraliskt fel alltså. Inte sidan som visar det. I så fall kan vi spy vår avsky på många sidor som visar och förser oss internetnördar ;) med, i vissa ögon, moraliskt felaktiga saker.

Vi säger att ni tar en semesterbild med er familj i focus, men i bakgrunden sen syns en man slå en kvinna. Dock märker ni inte detta förren bilden är på nätet ( bilden är där för alltid ) Denna bild lägger ni upp, för ni vill ju visa alla hur fin familj ni har. Men har ni då frågat personen i bakgrunden om lov? Ja det går att se vilka det är och ni är då vittne till ett brott.
Vad gör ni? Hur känner ni? Agerar ni eller blundar ni och ser bara den fina familjen?
Vad är rätt vad är fel? Vems fel är det? Tycker du då som nu, att det är sidans fel, eller är det ditt fel? Eller ändrar du dig då det handlar om dig?
Är du rätt person att dömma andra när du själv inte är klanderfri?

Att komma med åsikter hela tiden och hårda sånna är i mina ögon inte något givande. Bättre är om man kan blanda åsikter med ideér och lösningar, då blir ens åsikter mer av lyssnarvärde. ( inte riktat till någon här på forumet utan bara en tanke allmänt )

Jag tycker det är intressant att läsa och följer många debatter på nätet, i ren nyfikenhet på skillnaden mella hur folk beter sig på nätet och IRL ( In real life). För mycket av det som skrivs på nätet skulle aldrig lämna en mun IRL, då du får svar på tal direkt. Och chansen att undvika konflikt är omöjlig
Oj vad jag pladdra på
Godnatt :)
Godnatt på dig.
Mycket intressant det du tar upp.
Min slutsats är att MAN SKA TÄNKA SIG FÖR INNAN MAN LÄGGER UT NÅGOT PÅ WEBBEN.
Det finns där, det kan inte bara raderas.
Lägga ut bilder - radera dem. Problemet är att de redan hunnit kopierats och skickats vidare via epost eller publicerats på andra sidor. Det sprids mycket fort.
Att publicera det som är Offentligt material är nog inte olagligt men för gemene man osmakligt ibland och varför sprider kvällspressen detta (jo vinstintressen).
Man kan undra om de som publicerar det har någon urskiljning eller är det "bara för att visa sig duktig".
En tanke
Ni söker jobb
Vad gör tilltänkt arbetsgivare - jo kollar på webben om dig.
Är det så positivt? Om du är i många Forum och agerar?

Att tänka på.

Varför inte lägga ut en "massa positiva signaler"?
Ett sidoskott vet jag.
Webben är fantastisk - men tänk dig för.
En 65-åring undrar
Estrid...
Gott att man kan vara lite öppenhjärtig och ta åt sig ny information

Man bör vara VÄLDIGT kritisk till vad man läser i media idag... en hel del är direkt vilseledande, annat är manipulerat för att dölja sanningen... och det är rätt grova mörkningar som sker. Har sett en del exempel...

Vill man veta sanningen får man söka andra källor än TV och tidningar, tyvärr!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem