Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

ICE net mobilt bredband

ICE net mobilt bredband

Nån som har eller har provat deras bredband?

Jag bor i landsbygd och funderar på o kapa fasta linan. Problemet är att få en fungerande internetuppkoppling. Jag har provat 3 och telias mobila men inget funkar tillfredsställande inomhus hos mig.

ICE finns på www.ice.net
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Jag har ice som bredbandsleverantör.
Jag hade tidigare telia med bara krångel.

Går riktigt fort med ice.
Gjorde nyss ett test av hastigheten och den ligger för tillfället på 1.54mbit/sek. på ta emot och 0.54mbit/sek. för att skicka.

Jag har haft ett problem med mitt modem, det tappar signalen ibland.
Har kontaktat ice supporten och de är väldigt trevliga där.
När mitt modem tappat kontakten måste jag starta om det.
Jag har fått en extern antenn gratis av ice och testar den men den tappar fortfarande kontakten och jag tror det är i modemet sitter.
Grannen har också ice och där funkar det toppen tydligen. Ingen signaltappning.

Lycka till med ditt val, men hade jag haft möjlighet till "riktigt" bredband så hade jag valt det.
Tack, det låter ju förhoppningsfullt.

Vilket modem har du?

USB eller Gateway?

Jag har testat täckningen inomhus hos mig och den säger att det ska funka med Gateway modemet
Jag har gateway d-35.
Vi kör fyra datorer trådlöst på det samt att jag ibland kopplar upp min gamla handdator mot det.

Det sades när jag tog abbonemanget att d35,an har bättre mottagning än usb modemet.
Annons
Funkar IP telefoni på dom hastigheter du får?
Har inte testat ip telefoni.
Hur har det gått pedhan, har du testat ice net?

Jag kan berätta att jag tjatat till mg ett nytt modem äntligen och nu tappar jajg inte täckningen något mer.

Ned hastighet nu 1,72Mbit och upp0,69Mbit.
Hej!
Jag har liknande erfanhet av ÌCE.net
Jag bor ca 1 mil norr om en tätort, där fullt bredband finns.
Jag kan bara få 0,25 Mbit via Telias koppartråd.....
Nu har jag testat ICE.net några månader och en typisk hastighet är 0,5 Mbit upp och 1,5 Mbit ner. ICE.net täcker 90 % av Sveriges yta så det är verkligen ett mobilt bredband.
Jag har tappat signalen någon gång, men det fungerar mycket bättre än Telias koppartråd. Jag har modem D-50 (lilla USB-modemet)
Nu har jag testat en stund och äntligen fått det att funka bra. I början så var den mast nere som jag har ca 10 km bort och då var det problem. Försökte på en mast ca 4 mil bort men det gick inte. Så jag har fått förlängd provtid av ICE.
Jag har också beställt magnetsfotantennen som jag har utomhus. Jag har ställt den antennen i en 4m al. stege som troligen funkar som antenn och nu är mottagningen så bra den kan bli. Ca -80db både upp o ner och det är idealiskt.
Så långt nöjd så jag bestämmer mig nog imorrn för att jag vill fortsätta. Sen ska jag köra några månader om jag fortfarande är nöjd så kapar jag fasta linan.
ICE kundservice är verkligen hjälpsamma o bra, bara det en anledning o byta från de stora bjässarna.
Hörde att det inte går så bra för dem ekonomiskt just nu.

Vet ni något mer?
Vi kanske blir utan internet hux flux?
Jag kommer nog inte att fortsätta med ICE. När jag kolla täckningen här så var närmaste mast här ca 10 km enl deras karta.

Det har bara varit strul och det har kopplat ner hela tiden. Nu har det visat sig att den där masten 10 km bort är inte är inkopplad alls utan jag kopplar upp mig mot en mast ca 3 mil bort.

Nu har jag snackat till mig förlängd provtid så jag får väl se.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem