Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Router en besvärlig en..

Router en besvärlig en..

Har köpt en ny router som är en Asus WL 500g Premium.den har även trådlös funktion som jag tänkte använda med min nyinköpta bärbara.
Har tidigare en Linksys router som fungerar helt ok men det var det där med trådlöst och nedladdningsfunktionen som lockade och att jag kunde ansluta skrivaren där så alla kommer åt den utan att min dator är igång.
Problemet är att jag kommer så långt att det finns "connection" i routern med internet, jag ser IP nr. m.m. och jag kan alltså logga in på routern MEN kommer inte ut på nätet. Före routern sitter det ett ADSL modem som inte bör påverka eller kan det göra det på något sätt?
Har provat lite olika inställningar i "anslutning till lokalt..." men inte fått till det. Ibland provar man bort sig så man vet varken in elller ut vad man gjort.
Har jag glömt någon inställning i routern eller datorn?
Har även stängt av och satt igång modem-router-dator i nämd ordning.
Att bara koppla in en ny router med kabel räknade jag skulle gå bra men... och då har jag inte kommit till trådlöst än...
Några ideer och uppslag mottages tacksamt.
Antal svar på detta inlägg: 2
börja med att skriv av vad som du hade i inställningar i
din gamla router och ändra till detta i din nya router.

det är alltså inga nya kufiska inställningar du skall göra med den nya
förutom att du sen har en trådlös anslutning du skall konfigrera , med säkerhetsnyckel osv.

men ta routerinställningarna först mot adsl modemet, så att du kommer ut på internet
Asusen har ett eget installations program "Quick Setup" som jag kört men jag ska kika om det finns någon inställning när jag jämför routrarna sida vid sida.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem