Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Vilken nätverkskabel ska man ha

Vilken nätverkskabel ska man ha

Ska koppla ytterligare en dator till min router. vilken sorts nätverkskabel ska jag ha? Cat5-cat5e-cat6- korsad eller inte korsad. fråga mig inte vad jag har nu för det vet jag inte. fick en kabel när jag köpte routern å de funkar.
Antal svar på detta inlägg: 7
Du kan ha vilken som helst av Cat5, Cat5e och Cat6. Men du ska inte använda korsad kabel.

Cat5 klarar 100 Mbit/s, kanske något högre vid kort kabel.
Cat5e är en förbättring av Cat5 och klarar upp till 1000 Mbit/s
CAT6 är den senaste standarden som klarar extra hög kapacitet i extremt krävande datatrafik.
En korsad kabel använder man om man kopplar direkt mellan två datorer. Från den ena datorns nätverkskort till den andra datorns nätverkskort.
Men kopplar man till router, switch eller hub så är det rak kabel som gäller.
Fajjer
Varför ska man inte ha korsad? Är det samma kabel från modem till dator?
Kablar å jag =kass kombination.
Annons
En korsad kabel använder man nästan enbart för att sammankoppla två datorer direkt mellan varandra.
Men om du ska koppla din dator till ett ADSL/VDSL-modem/bredbandsuttag i väggen eller vad du nu har så ska du inte använda dig av en korsad kabel, utan en rak.

Visserligen så känner många nyare modem skillnad på vad det är för kabel du använder dig av och anpassar sig till det. Men lika bra å köpa rätt från början.
Tack för hjälpen Fajjer.
Nu kan dom inte lura på mig fel å de e bra. Ha en trevlig kväll.
Jigsaw!! Hoppas att du kommer ihåg vad du ska ha när du står vid butiken.
Rak korsad rak korsad

Bra förklaring, fajjer.
patrikke
Jag ska ha det nerskrivet på en lapp å komma ihåg å ta med mig lappen med. De du!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem