Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Svenskbuggen i winxp+IE6

Svenskbuggen i winxp+IE6

När man trycker Ctrl+enter så skrivs det i adressfältet .sv i stället för .se? på den Amerikanska winxp skrivs det .com! Är det nån som vet hur man fixar denna sk, "svenskbuggen"?
Antal svar på detta inlägg: 3
www.microsoft.se skriv sv till se på sök,så hittar du en hjälpfil
och en ursäkt.
Det är väl härligt med en ursäkt, men varför kunde inte M$ ha
lagt ut filen till nedladdning direkt. Det är en dll fil som man skall in och hacka i , alltså inte registret. Och vid tidpunkten så hade säkert alla datortidningar velat hjälpa till att distrubera ut denna filen. rättningen kom ej i ie sp1 som var lovat.
Mina anteckningar om det som jag har glömt källan till lyder.
*
Felet gömmer sig i en dll-fil och den justering som behöver göras är ganska enkel. Men ändringen kräver att du vet vad du håller på med. Du behöver dessutom verktyget Resource Hacker, som kan laddas ner gratis på adressen Länk
ajohnson/resourcehacker/. Det går också bra med Visual Studio eller något annat dyrbart programmeringsverktyg.
Gör en säkerhetskopia av filen Browselc.dll, som finns i mappen \windows\system32. Starta sedan Resource Hacker, välj Open från File-menyn och öppna Browselc.dll. Öppna ”String Table” i trädet i vänstra panelen. Öppna sedan mappen med nummer 809. Klicka på 1053 under denna.
I den högra panelen ser du då ett antal textsträngar som används i den svenska versionen av Internet Explorer. Leta reda på strängen med nummer 12936. Där står det ”Länk%s.sv”.
Ändra detta till ”Länk%s.com” eller ”Länk%s.se”.
Klicka sedan på knappen ”Compile Script”. Gå därefter till File-menyn och spara filen med Save. Sedan är det klart. Du kan använda samma metod för att utföra andra ändringar om det är något mer du inte är nöjd med. Men tänk på att det har sina risker att peta i Windows systemfiler. Många av filerna är dessutom skyddade av systemet och återställs automatiskt till sin ursprungliga form.
*
Tackar för tipsen! Jag försökte fixa detta problem när winxp kom ut, det var la År 2001 när den kom på svenska, men då misslyckade jag. Ska testa det som Göcke tipsade mej om.

återkommer om jag lyckas fixa detta vendetta! Eller när jag ger upp. det är ju inte alldeles nödvändigt få det att fungera eftersom jag tänker nästa gång jag formaterar systemdisken att då installera den Amerikanska versionen! Jag vet inte om andra länder har samma problem? t.ex Norge, Danmark, Finland m.m. Men det underlättar ju skrivandet om det fungerar...

Jag tar Gärna emot fler tips

Tackar på förhand

God Jul och Gott Nytt ÅR på er allla

Mvh. Anders

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem