Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Office? Vilket?

Office? Vilket?

För några veckor sedan skaffade jag en ny dator och då ingick ett "prova på paket" med Microsoft Office, 30 dagar. Som den vardagsanvändare och amatör jag är, funderar jag på om det verkligen är värt tusenlapparna att förnya. Vad jag förstått finns t ex "Open Office" (gratis), bland etablerade företag och Stat/kommun och det borde väl garantera för viss kvalitet. Eller?

Vågar jag skippa MS Office och satsa på OO?
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Kvibergsmyran !

Jag har klarat mig med Windows Wordpad i alla år. Lätt att lära.

Ligger under "tillbehör".
Ofta när man köper ny dator ingår MS Works ordbehandlare. Räcker långt för många.
Annars är det inget fel på att köra Open Office. I OO finns det många filalternativ att välja mellan när man sparar så att det går att öppna filerna i diverse program senare.
Telamundo

Rätt! MS Works ingick också, men när jag nu skaffade en ny dator, vill jag inte installera mer än jag verkligen behöver, ordbehandlare och kanske ibland även kalkyler. Därför mina funderingar.
Annons
Ok om du skall använda kalkyler så ladda hem Open Office. Jag har inte provat senaste versionen men tidigare har fungerat perfekt även om det ser lite annorlunda ut mot det man är van vid.
Mitt råd är att prova på det ett tag och spara alla filer i något allmänt format så du kan öppna dem i Office sen ifall du ångrar dig och köper det.
Den senaste versionen är bra i och för sig, men det är ett ganska stort nytänkande när man ska jobba i programmet. Ibland bra, ibland mindre bra.
Dessutom måste man se till att endera spara dokumenten i gamla formaten när andra ska kunna läsa dem, om de inte har Office 2007 förstås. Det går att ställa in programmen så att dessa dokument autmatiskt sparas så, men då försvinner lite av funktionerna
Annars är ju inte det "riktiga" Office-paketet särskilt svårt att få tag på.
Zaphod

Jag vet naturligtvis inte vad du menar men jag tänkte försöka hålla datorn ren och obelastad i det längsta.
Jo, han menar säkert att man kan vinna Office 2007 i PC För Allas tävlingar.
Bara att svara på några simpla frågor och motivera varför just "jag" behöver Office paketet.

Personligen hade jag nog valt Open Office... kan inte förlika mig med det nya granssnittet i 2007:an... hittar ingenting och det ändrar själv inställningarna medan man skriver.... plötsligt är det fet kursiv stil och ett j**la ändrande tillbaks till normaltext.

Vad var det för fel på Office 2003?
Tack och lov hade man en skiva så man kunde få tillbaks det gamla vanliga igen.

Works fungerar annars helt OK till normalt hemmabruk...

//Breeze
Jag tog hem Open Office 3.0, och den verkar jättebra åtminstone för mig.

Tack för synpunkterna!
Fick en skrivskyddat excel-fil på jobbet. Gick att öppna ett med OO. Sen kunde jag spara om den så att den gick att redigera. Därefter skickade jag ut den till kollegorna som skulle ha den. Kalasbra!!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem