Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Problem med extern hårddisk

Problem med extern hårddisk

Hej Igen!
Jag har köpt en extern hårddisk, (LaCie ETHERNET DISK MINI 1GB). Men jag får den inte att funka med min dator. Min dator verkar inte kunna hitta den.
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: 1 2 Nästa »

jag hade det problemet med en mp3 spelare en gång, det löste sig när jag gjorde en ominstalation och när datorn frågade om jag ville installera en scsi enhet så gjorde jag det.

Det löste mitt problem i alla fall. Kanske finns andra och enklare sätt?
Kör du Vista eller XP?
Installerades hårddisken när du anslöt den, eller hände aldrig något
Jag har samma problem med min nya hårddisk. På den stationära datorn kör jag XP och på laptopen Vista. Hårddisken går igång utan problem på en Mac, så jag hoppas att den fungerar på Vista. Köpte laptopen igår, så jag har inte hunnit pröva ännu. OM det fungerar får ett av barnbarnen den när han fyller år den 18. Han kör Vista, så jag hoppas den fungerar på det. Men detta är typiskt Microsoft att tvinga kunderna att köra deras nya operativsystem.
Annons
en USB disk kan formateras på olika sätt , har den ett mac format så kan du inte läsa den på en PC om det inte finns en bakomliggande os i usb-enheten som fixar detta eller tredjeparts verktyg i din pc.
är disken oformaterad/annat format, så syns inte den heller i PC-n som en enhet
Gör så här: högerklicka på den här datorn/hantera/diskhantering
Ser du Lacie disken? Du kanske måste byta enhetsbokstav då det kan föreligga konflikt med en annan disk.
Göcke, kan du inte utveckla lite mera. Du talar om vad troliga fel kan vara, men du ger inga möjliga lösningar.

Kan du utveckla vidare?
Lacie diskar fungerar sedan minst 2 år tillbaka på både MAC o PC utan att du behöver ha några extra drivrutiner.
med disken borde det finnas en bruks/installations handledning

många skiter att läsa den, och jag gav er tipset att är disken
oformaterad/formaterad i ett annat format som inte windows kan läsa
så syns inte disken i alla lägen som enhet,

PonGot ger en vink av hur man kan se om den syns i diskhanteringen.

men hur OSet reagerar när man sätter in den enheten, beror på vilket OS man kör
och det vet jag inte vad Brinken kör.

det medföljer ibland även mjukvara som skall installeras före man pluggar in USBenheten, som fungerar som hjälp för backup mm

även dessa program kan man glömma att installera, med problem som följd.
orsaken är ofta då att formatet på formateringen är gjord så att disken skall kunna användas på flera OSplattformar
Jag har Vista Och har kört skivan som följer med, datorn säger att den installeratprogrammet, men jag hittar den inte i min dator.
Brinken
då måste du ge oss upplysning om du kör anslutet via USB eller Ethernet
och om din router är konfigurerad som dhcp server.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem