Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Ny dator många helt onödiga program

Ny dator många helt onödiga program

Igår köpte jag en ny laptop och naturligtvis var det Vista i den. Men det fanns också massor med helt onödiga program plus att det fanns MacAffees antivirusprogram.
Det första jag fick göra var att avinstallera massor med program och bland annat MacAffe.
Nu blir jag tvungen att defragmentera den nya datorn, göra backup m m, bara för att de stoppar in en massa skit i datorerna när de säljs. Nää, tacka vet jag XP, som jag har i den här gamla stationära. Det fungerar i alla fall.
Dessutom har jag precis skaffat Comhems nya säkerhetspaket, som jag kan installera på 3 datorer, så jag vill verkligen välja mina program själv.
Vad säger ni andra här på forumet?
Antal svar på detta inlägg: 3
att du är ute och cyklar när du skyller problemet på Vista.

du bör tänka till lite innan du blir i affekt tillstånd är mitt råd.

programen du får med är endera program du betalar för eller har som prova på i ett antal månader. och ses som bonus av den datorleverantör som du köper datorn av, och har inte ett dugg med Vista att göra

varför defragmentera, instalera om OSet om du har skapat en rescue cd. och bakupen?? varför! du tog ju bara bort program i datorn?
Ja Mettan det är irriterande när man köper nytt datorpaket idag att man får med en massa reklam som man inte vet om. Det är lite samma sak som reklamen i brevlådan.

Det har ju inte direkt med Vista att göra utan det är ju datorbyggaren som tjänar nån krona på att skicka med de här programmen.

Man får ju oxå med en provversion av MSOffice och den är lite jobbig att ta bort, den är nog lite hopkörd med Vista. Jag hade vissa problem med att ta bort den och lägga in mitt eget Officepaket på en nyligen inköpt bärbar.

Är det nån här på IS som vet var man kan köpa bärbart rent dvs helt utan programvara så vill jag veta det.
det enklaste är som jag skrev det, att instalera om från rescue Cd-n
i de flesta fallen då är det bara OS+drivrutiner som man instalerar

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem