Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Ta bort pilen på ikoner - hur ?

Ta bort pilen på ikoner - hur ?

Jag hittade tidigare i höstas ett sätt att få bort den lilla böjda pilen på skrivbordsikoner. Nu skulle jag göra samma sak på en anna dator men jag har glömt bort hur man skulle göra. Kan någon tipsa mig så skulle jag bli jätteglad, för det är så skönt att inte behöva se alla små pilarna som ju bara förstör utseendet på ikonerna. Vem som helst vet ju i alla fall att om man klickar på ikonen så kommer man dit den avser. Oavsett om det är en genvägsikon eller en kopia av en mapp eller en fil.
Please help me.
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

vet inte om det är detta du menar
Ta bort " Genvägs-pilen " från alla genvägar
Navigera dig fram till HKEY_CLASSES_ROOT\lnkfile. i registret
Ta bort IsShortcut.
Starta om datorn.
Tack Göcke för ditt svar på min fråga.
Först kunde jag inte hitta den "länk" i registret som du hänvisade till. Detta på grund av att stort I (Ivar) och litet l (Lars) ser nästan lika dant ut med det teckensnitt som används. Så jag letade efter Inkfile i stället för lnkfile i registert.
Eftersom jag tidigare hade tagit bort "stringen" IsShortcut och inte kom ihåg var jag hade tagit bort den kunde jag inte återställa till vad som stod där tidigare.
Men nu har jag klurat ut hur jag skulle göra för att återställa pilarna på ikonerna. Jag återskapade "stringen" IsShotrcut i HKEY_CLASSES_ROOT\lnkfile så som du föreslog-- startade om datorn och då kom pilarna tillbaka.
Sedan gick jag in på samma ställe i registret och döpte om IsShortcut till IsShortcut-axe i stället för att ta bort hela "stringen". (jag skriver string för det kallas så på engelska om man vill lägga till en ny eller redigera en befintlig).
Genom att bara döpa om i stället för att ta bort kan jag nu gå in och söka efter IsShortcut-axe om jag vill ändra och återskapa pilarna på ikonerna. (trots att minnet sviker efter några månader).
Dessutom har jag kommit på att det fanns vissa ikoner som inte blev av med pilen, nämligen de om var en genväg till Internet-adresser. T.ex ikonen jag hade till hitta.se och några andra till oilka hemsidor. Men efter lite "trial and error" (det hör ju till dator-världen) har jag nu kommit fram till att jag måste döpa om IsShortcut även för HKEY_CLASSES_ROOT\InternetShortcut.
Så nu har jag lyckats rensa bort alla "pilar" som förstör utseendet på ikonerna. Och jag kan lätt hitta till de ställen i registret där jag ska ändra tillbaka om jag vill se "pilarna" igen.

Så än en gång tack för tipset som slutligen gjorde att jag kunde lösa mitt problem. Jag har dessutom lärt mig att man helst inte ska "deleta" utan döpa om i registret om det går att göra så.
För då kan man senare hitta de plats där man kan återställa "intrånget".

Förlåt mig att det blev ett så långt textstycke, men om jag ska kunna förklara i detalj så kunde jag inte skriva så mycket kortare. Punkt - slut.
Tack axe för din förklaring/erfarenhet, kan nog vara andra som kan ha nytta av den också.
mvh // göcke
Annons
Måste vara skönt att ha så mycket fritid
vem vänder du dig till Janne ? och vad menar du med detta inlägg. Hur vill du att vi skall tolka detta.
mvh // göcke
Håller med Janne R om att det är skönt med fritid! Efter 8 timmars sittande framför datorn har jag tillomed haft tid att sätta upp en spegelvägg i hallen.

Har fortfarande ledigt för att jag tog alla mina tentor innan julen. Wee...
Jorak , fritid kan man inte få för mycket av, jag har fixat en tvättstuga de senaste veckorna före och efter jul/nyår

### re: Göcke Det var just därför att jag hade haft lite problem med "pilarna" och tyckte att jag hade lyckats lösa problemet som jag ville ge andra personer möjlighet att ta del som jag skrev så pass detaljerat om ämnet.
### re: Janne R Visst är de skönt med så mycket fritid, det har du helt rätt i. Vänta bara tills du blir pensionär själv så får du se vad mycket fritid du har.
Bla. bla. bla. från Guben.
Nja, det var inget illa ment, tyckte bara att det är lite roligt att man orkar lägga ner så mycket tid och bry på att ta bort pilarna på ikonerna.Har inte själv reflekterat över att man kan ta bort dom.
Men när jag tänker efter så gör jag ju åxå en del onödiga saker vid datorn. Redigerar om bilder bara för skojs skull,skriver in konstiga www adresser bara för att se om någon har den.
Sitter halva nätterna och spelar Counterstrike.
hmm, jag har nog åxå för mycket fritid.
Ber om ursäkt till Göcke och Axe.
Klumpigt skämt.
Janne , Ursäkten godtas från mig. ;)

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem