Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Borttag av fil

Borttag av fil

Har en bild som ej går att ta bort får följande fel:
Datafel (CRC-fel, Cyclic Redundancy Check.

Tror att jag skapat denna bild med scannern från DIA .. Har skannat in fler bilder å de är ok men denna blev nåt fel ....

Har även försökt att ta bort filen i felsäkert läge utan framgång ....

Taxsam för hjälp om hur man får bort bilden då den ligger å spärrar ...
Antal svar på detta inlägg: 7
laq , kan du ta bort filen innifrån den programvara du använde när du scanade in den?
Det finns tyvärr ej nån möjlighet att ta bort fil i den programvara som var med scannern... har även provat att ta bort filen i DOS men får samma felsvar. Om jag försöker att ändra namn så blir de samma fel ...
testa med att köra en checkdisk, endera är det en korrupt eller ofulständigt stängd fil eller så håller din disk på att rasa.
Annons
Har kört CHKDSK /f och sen Ja.
Det kom ca 15 rader i steg 1 med 'Går ej att läsa Filpostsegment' ....
sen gick steg 2 och 3 ok å filen som jag hade problem med togs bort, så nu ser det ut som allt är ok ..
Tack för hjälpen Göcke!
Så en fråga, vad kan sånt här bero på, har aldrig haft detta problem med min gamla dator på ca 5 år, å nu händer det med den 'ny-gamla' ca 2år gammal, kan de vara disken som är dålig eller?
eftersom du var så säker på när felet uppstod, så tror jag det är programet
som skapade filen som klickade att stänga filen.
Hade du inte varit så säker , så hade jag nog bett dig att göra en backup med det snaraste, för att disken kan vara på väg att rasa.
Det tredje alternativet är att du har haft strömavbrott just när filen skrivs, eller att disken defragmenteras med avbrott osv altenativen kan vara flera
CRC betyder att checksumman för filen är felaktig, lite vulgärt översatt
Prova Unlocker,brukar få bort alla låsta filer. Googgla så hittar du programmer. Är en freeware, alltså gratis.
Lycka till
TACK för alla goa tips !!!!!!!!!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem