Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Virus

Virus

Har installerat F-Secure Internet Security 2009 och det har larmat om att ett virus är blockerat, samt att jag kan välja åtgärd. Rensa är iprickat och rekommenderas. Jag gjorde så och då talade programmet om att det inte gick att rensa utan filen döptes om. Det säger inte mig något utan jag undrar: Var händer med viruset? Var blev den infekterade filen av? Ligger den kvar på datorn och väntar på att bli uppväckt? Kan man hitta den filen?
Har scannat med Malwarebytes Anti Malware, men inget hittades.
Appropå något annat: Vad är det för skillnad på malware och riskware förutom stavningen?
Många frågor,men så är det när man inte vet.
Antal svar på detta inlägg: 9
att döpa om den eller flytta den till en anna katalog, är gängse förfarande
innan man tar bort den, kan skyddet inte ta bort den och filen återskapas
så hamnar du i en svårare sittuation. med i princip samma cenario, man flyttar och döper om filen.

i ett sådant läge finns det hos F-secure förslag hur man skall gå tillväga.
de skall du följa till punkt , vill du kan du sända in den filen som ligger i karantän tll F-secur och få den analyserad , med tips sedan hur man skall
ta bort det.

[http://en.wikipedia.org/wiki/Malware] ..


[http://en.wikipedia.org/wiki/Riskware] ..
Tack för upplysningen, Göcke!

Viruslarmet gällde en toolbar som hade följt med något.
Skiten fanns i karantän och där gick det att ta bort. Nu är väl allt frid och fröjd, en stund i alla fall.

Nya virus i mailen!!!

Denna gång uppges det att vara i från IKEAs New. Planning!!

Detta virus uppges innehålla Trojan som vid öppnande leta sig in i daton och förstör den!!
Annons
Det är nog en riktig varning, här går det att läsa om det.

http://www.idg.se/2.1085/1.208090/virus-i-falska-ikea-mejl
kan meddela thomas2 å er andra den är på g redan mitt antivirus tog bort den pg av att de innehöll en trojan så var uppmärksamma på mailet thomas2 uppger å inte öppna utan ta bort det
Thomas2 Fint att Du är på bettet. Jag har läst detta och hoppas jag alla andra. Man måste se runt hörn numera vad gäller internet. Tur att jag har ett hyfsat skydd på datorn. Men det verkar som det inte räcker numera.
Här om dan tog jag hem Ad-Awares senaste skyddsprogram, men det visade sig att det kolliderade med mitt Norton 2009. När Norton skulle skydda mig mot ett "Medel" intrång, så skar det sig med Ad-Aware. Nortons Brandvägg blev inaktiv och en ominstall av Norton var enda hjälpmedlet. Och avinstall av A.A. Trots att det inte är ett Antivir-program.
Så en varning till Ad-Aware´s nya i "realtidskydd" (innan ett hot hinner installera sig på datorn) Låter bra, men?
ozzy
ja de gäller å se upp

men ja undrar är de inte bättre att lägga en slant på ett bra anti-virus och ad-awere program å sen uppdatera det hela tiden ??
visst fria program är minst lika, bra men ja säger men hur säkra!!! ........................
Mitt Betal-Norton uppdateras hela tiden.Norton 2009 är mycket bra. Men i mitt fall var det inte knuten.
Utan, samsas om samma fil/utrymme = kollision. Synd jag trodde Norton skulle vinna kampen, men icke.
oki så kan de bli vet du ibland

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem